جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 4 ارديبهشت 1401
کد 819

نقش پساب حاصل از تصفیه فاضلاب بر صنایع کوچک و بزرگ استان

محدودیت های کمی و کیفی منابع آب های سطحی و زیر زمینی ، بحران فزاینده آب را به دنبال داشته است که بهترین راهکار برای مقابله با این بحران ایجاد و توسعه الگوی جدید برای مدیریت صحیح منابع آب می باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آّب و فاضلاب آذربایجان شرقی؛ به دلیل اهمیت موضوع استفاده از پساب ها در صنعت استان آذربایجان شرقی مصاحبه ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب انجام گردید.
مهندس خانی درباره اهمیت استفاده از پساب گفت: افزایش جمعیت نیاز هر چه بیشتر به آب را در زمینه های مختلف در پی خواهد داشت و در نتیجه تولید پساب فزونی خواهد گرفت. تولید پسابهای صنعتی در کشورهای پیشرفته حجم قابل ملاحظه ای را شامل می شود، و در کشور های در حال رشد با توسعه صنایع در آنها حجم تولیدی این گونه پسابها روز به روز افزایش می یابد.
وی افزود: به خاطر تصفیه و استفاده مجدد از پسابهای صنعتی برای تأمین بخشی از نیازهای آبی روزمره از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی های تصفیه، می توان از پساب در مصارف مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت، شهری، مصارف تفرجی و نیز تغذیه آبخوان استفاده کرد که در این میان استفاده از پساب در مصارف صنعتی در اولویت قرار دارد بنابراین پساب تصفیه شده صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت دارد و صنایع بزرگ باید برای مشارکت در طرح های فاضلاب و تامین آب مورد نیاز خود پیشقدم شوند.
مهندس محمد خانی تاکید کرد: استفاده از پساب برای تامین آب صنایع یک سرمایه گذاری مطمئن است و باید صنایع استان بر آن متمرکز شوند تا بتوانند از این سرمایه گذاری بیشترین بهره و استفاده را ببرند که نتیجه آن در ابعاد کلان قابل مشاهده خواهد بود و تاثیر مستقیم بر ذخیره منابع آبی استان خواهد داشت .
مدیرعامل شرکت آبفای استان تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم در زمینـه اسـتفاده مجـدد از پساب ها در صنعت، امکان باز چرخانی و استفاده مجدد از پساب خود صنایع می باشد که این امر می تواند به صـورت برنامـه ریـزی شده بـرای استفاده از پساب بخشهای مختلف برای همدیگر باشد .
وی افزود: استفاده مجدد از فاضلاب ها در صنعت با دو هدف کلی امکان باز چرخش آنها در واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست برنامه ریزی می شود. صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، کاغذ سازی، نساجی و فولاد و ... در زمره صنایعی هستند که امکان برگشت پسابهای تصفیه شده جهت مصارف مختلف در آنها وجود دارد و در فعالیتهای صنعتی نظیر برجهای خنک کننده، دیگ های بخار، فرایند تولید محصولات و همچنین جهت آبیاری فضای سبز، اطفال حریق و کنترل گرد وغبار در صنایع می توان از فاضلاب تصفیه شده استفاده کرد.
مهندس محمد خانی در پایان تاکید کرد: با توجه به این که کشور ایران و استان آذربایجان شرقی در سال های اخیر دچار کمبود بارش می باشد و باتوجه به اینکه تامین آب شرب برای مصارف خانگی از جمله اولویت های شرکت آب و فاضلاب می باشد بنابراین استان آذربایجان شرقی با توجه به دارا بودن شرکت ها و کارخانجات بزرگ مخصوصا فولاد، ضروری است در جهت حفظ منابع آبی از پساب ها استفاده کنند تا در آینده دچار کمبود و بحران آبی نشویم.


 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 4 ارديبهشت 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 38
نظرات شما
captcha refresh