جست و جو در پرتال

تاریخ : شنبه 28 اسفند 1400
کد 806

پیام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به مناسبت دوم فروردین روز جهانی آب

مهندس خانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به مناسبت دوم فروردین روز جهانی آب پیامی صادر نمود.
 ۲۲ مارس برابر با دوم فروردین ۱۴۰۰ از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده‌است .
شعار امسال در روز جهانی آب در روز دوم فروردین ۱۴۰۱ آب‌های زیرزمینی پیدای ناپیدا نامیده شده‌است. امسال با عنایت به شیوع گسترده بیماری کرونا در سراسر جهان مصرف آب برای شستشو های مداوم بسیار بالا رفته‌است و به تبع آن استفاده از منابع زیرزمینی برای جبران آن کمبود آب بسیار جدی بوده‌است.
ایران جزء کشورهای کم‌آب و خشک و دارای منابع آب محدود است . حجم نزولات‌جوی نسبت‌به خشکی‌های کره زمین به‌ازاء هر کیلومترمربع ۸۳۰ هزار مترمکعب می‌باشد، درحالی‌که این میزان نسبت‌به وسعت خشکی‌های ایران تنها ۲۵۰ هزار مترمکعب است نکته از طرف دیگر کلی آب‌های موجود در ایران قابل‌استفاده نیست و درصد بالایی را آب‌های شور تشکیل می‌دهند که روزبه‌روز بر میزان آن‌ها افزوده می‌شود .از سویی برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی شیرین از طریق چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق باعث کاهش میزان آب شیرین و افزایش آب‌های شور می‌شود.
درنتیجه حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی کاهش می‌یابد و تبدیل به زمین‌های شور می‌گردند ؛ و چون تبدیل آب‌های شور به شیرین به دلیل هزینه زیاد مقرون‌به‌صرفه نیست بنابراین باید با استمرار صرفه‌جویی عمومی، برنامه‌ریزی دقیق، استفاده بهینه از آب، جلوگیری از هدر رفتن منابع موجود، تصفیه مجدد پساب‌ها و به‌کارگیری مجدد آن‌ها کمبود آب را جبران کرد.
آب برای کلیه موجودات زنده اعم از انسان‌ها، گیاهان ، جانوران و کل اکوسیستم کره زمین نقش کلیدی و انکارناپذیری دارد تغییر اکوسیستم منطقه‌ای ما را بر این باور می‌رساند که نبود آب را جدی گرفته و برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی درست آن را یک وظیفه و هدف عالی در نظر بگیریم.
لذا همه ما باید ضمن گرامی‌داشت این روز جهانی باید با همکاری و همت والا نسبت‌به حفظ منابع آبی و استفاده درست آن همت گماریم .
بیاییم با صرفه‌جویی حداقل ۱۰ - ۱۵ درصد نگاهی متفاوت به مقوله آب داشته و آن را برای نسل‌های دیگر و آیندگان به یادگار بگذاریم .
  • نوشته شده
  • در شنبه 28 اسفند 1400
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 54
نظرات شما
captcha refresh