جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 9 آبان 1400
کد 707

تبریزتنها کلانشهر ایران با کمترین تنش آبی

شهرستان تبریز به علت کمبود بارندگی در سال آبی گذشته با تنش آبی مواجه بود که با اقدامات کوتاه مدت شرکت آب و فاضلاب استان با کمترین قطعی آب مواجه شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان : نشست خبری با حضور علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی و معاونین بهره برداری آب و فاضلاب و برخی خبرگزاری های استانی برگزار گردید .
در این نشت خبری مهندس علیرضا ایمانلو ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور اصحاب رسانه در این جلسه و بابت عدم حضور همه اصحاب رسانه به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی  پوزش خواست .
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی در این نشست گفت: 64 شهر استان با جمعیت 3136700 نفر و 1450 روستا با جمعیت حدود 923 هزار نفری تحت پوشش تاسیسات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب می باشد
مهندس ایمانلو افزود : با توجه به کاهش بارندگی  5 شهر تبریز، میانه، مرند، بستان آباد و سهند و 65 روستا در طول تابستان  در شرایط قرمز از لحاظ تنش آبی بودند که با اقدامات انجام یافته با کمترین مشکل بر این تنش آبی غلبه کردیم.
وی ادامه داد: تنها کلانشهری بودیم که در طول تنش آبی قطعی آب نداشتیم و امیدواریم با انتقال هر چه زودتر آب ارس به تبریز دیگر شاهد کمبود یا قطعی آب نباشیم.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی تصریح کرد : رینگ جنوبی تبریز شامل زیرمجموعه‌های احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ و همچنین خط لوله رابط بین مخازن و ایستگاه پمپاژ می‌باشد.
مهندس ایمانلو افزود: طول رینگ کمربند جنوبی را که برای تکمیل آبرسانی و افزایش تاب آوری و پایداری شبکه آب شهر تبریز اجرا می‌شود ۲۶ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این طرح جزء پروژه های شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی می باشد و با پیش بینی ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار، دارای ۲ مخزن و یک پمپاژ است.
وی اظهار امیدواری کرد با تکمیل این مخزن ۱۰ ساعت تاب آوری آب تبریز افزایش یابد و بسیاری از مشکلات آب تبریز رفع شود.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان در جواب به سوال مشکلات ایجاد شده در خصوص کمبود آب در برخی روستا ها گفت: تامین آب بیشتر روستاهایی که در تنش آبی قرار داشتند مربوط به میزان بارندگی سالانه است و شرایط منطقه ای آن ها طوری است که امکان حفر چاه و یا انتقال آب چاه از روستاهای همجوار امکان پذیر نمی باشد  اما به طرق دیگر و با ارسال تانکر آب سیار مشکلات آن ها را حل کردیم.
مهندس ایمانلو درباره مشکلات آب شهر میانه نیز تصریح کرد: آب این شهر به طور صد درصدی  از چاه ها تامین می شود و آبی که از چاه تامین می شود نیاز به تصفیه ندارد  اما شرکت آب و فاضلاب طبق استاندارد های بالا و با آزمایش کامل و اطمینان بالا آب استحصال شده را به مردم تحویل می دهد اما برا حل کامل مشکلات در بلند مدت باید سد و خطوط انتقال گِرمی چای که توسط شرکت آب منطقه ای در حال انجام است سریعا تکمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه آب وفاضلاب استان که یکی از مجهزترین  آزمایشگاههای شمالغرب کشور و اخذ کننده اولین استاندارد بین المللی 17025 ISO در ایران می باشد، با پایش و کنترل شبانه روزی و انجام آزمون های مورد نیاز از مخازن ، خطوط انتقال و شبکه توزیع با بیش از 40 پارامتر میکروبی، بیولوژی و شیمیایی و ریزآلاینده های آلی معدنی ، مطابقت آب با استاندارد ملی و بین المللی را تحت کنترل داشته که بحول و قوه الهی و با تلاش همکاران آب وفاضلاب تاکنون هیچ مورد عدم انطباقی از سوی مراکز بهداشت که ناظر نهایی بر کیفیت آب استان می باشد گزارش نشده است .
مدیرعامل  شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: روزانه بالغ بر 15 مورد نمونه برداری از سطح شهر تبریز، در خصوص پدافند غیر عامل در دو نوبت از شبانه روز از کیفیت آب، انجام و در تمام روزها اعم از تعطیلات رسمی و غیر رسمی پایش بصورت کشیک توسط کارشناسان خبره انجام میگیرد .
مهندس ایمانلو تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی که یکی از چالشهای اساسی در دنیا و کشورعزیزمان ایران مطرح می باشد ، افزایش دما ، تغییر چرخه هیدرولیکی آب و تغییر الگوی بارندگی،  باعث کاهش سطح آب و دبی ورودی به سدها و تصفیه‌خانه‌ها بوده و این امر موجب تغییرات کیفی آب منجمله طعم آن در آبهای سطحی و حتی زیر زمینی و چاهها بوده که علیرغم استاندارد بودن آن باعث تغییر در ذائقه مشترکین عزیز می شود .
به گفته وی در حال حاضر میزان کیفیت آب در کلانشهر تبریز و استان مطلوب و در حد استاندارد گزارش می شود .
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب اظهار کرد: در بحث فاضلاب درکلانشهر تبریز حدود 87 درصد شبکه فاضلاب انجام گرفته و هم اکنون در حال بهره برداری می باشد که این رقم در سطح کشور جزو اولین ها بوده و جادارد از همکاری و همیاری کلیه مقامات استانی و کشوری منجمله اعضای محترم شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری ها قدردانی نمایم که این هماهنگی ها منجر به افزایش سی درصدی تحت پوشش شبکه فاضلاب که در کشور بی نظیر هست باشیم .   
مهندس ایمانلو به تصفیه خانه مدول دوم فاضلاب نیز اشاره  کرد و افزود: این پروژه یکی از مدرن ‌ترین تصفیه‌خانه‌های درحال ساخت کشوراست که با دستگاه های پیشرفته ای که نصب شده فاز مایع آن به زودی به بهره برداری خواهد رسید .
وی احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب تأکید نمود: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب می تواند به مداراستفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.
مهندس ایمانلو گفت : از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد که با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ ‌بر 75 میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد. همچنین جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای افق 1420 و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 9 آبان 1400
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 43
نظرات شما
captcha refresh