جست و جو در پرتال

تاریخ : شنبه 18 اسفند 1397
کد 245

مهندس ایمانلومدیر عامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی :

شهروندان عزیزدر خانه تکانی روزهای پایانی سال مراقب آب باشند

شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب اقدامات فرهنگی و آموزشی مختلفی را انجام داد ه که یکی از این اقدامات اجرای طرح خانه تکانی و مدیریت مصرف آب در سطح ملی می باشد .
مهندس ایمانلومدیر عامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی :
شهروندان عزیزدر خانه تکانی روزهای پایانی سال مراقب آب باشند
 
شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب اقدامات فرهنگی و آموزشی مختلفی را انجام داد ه که یکی از این اقدامات اجرای طرح خانه تکانی و مدیریت مصرف آب در سطح ملی می باشد .
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی ،مهندس ایمانلو مدیر عامل شرکت آبفای استان در جلسه هماهنگی اجرای طرح خانه تکانی و مدیریت مصرف آب که با حضور معاونین شرکت ، مدیران شهرها واعضاء سازمانهای مردم نهاد تعدادی از شهرهای استان ، اعضاء سازمان مردم نهاد خانه محیط زیست و تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه ها در سالن کنفرانس شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد ، اظهار کرد: مسائل فرهنگی زیربنای همه مسائل است و باید حامی فعالان در این زمینه باشیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ اسراف در همه بخش‌ها از جمله انرژی، غذا، منابع طبیعی و آب مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در راستای اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه ها به ویژه در خصوص مدیریت مصرف آب می توان از ظرفیت کارآمد و توانمندیهای سازمانهای مردم نهاد بهره برد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان موضوع سازگاری با کم‌آبی را مورد اشاره قرار داد و گفت: منابع آب منابع ارزشمندی هستند و بایستی در مصرف آن دقت کرد چرا که این منابع ارثیه آینده هستند و صرفاً متعلق به نسل ما نیست.
وی با اشاره به راهکارهای مختلف در زمینه تبیین فرهنگ استفاده بهینه گفت: باید مردم آگاه باشند و برای آنها نهادینه شود که این منابع برای شماست و باید حافظ آن باشند .
مهندس ایمانلو با بیان اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوای خشک و نیمه خشک کشور و به تبع آن استان و اهمیت حیاتی بودن آب ، ضروری است با انجام اقدامات فرهنگی ، آگاه سازی و اصلاح رفتار مصرف آب مشترکین در جهت حفاظت از منابع آبی و حفظ محیط زیست حرکت نمود. لذا ضرورت تبیین و تشریح این مقوله برای مردم را بیش از پیش اجتناب ناپذیر نموده و این شرکت تمهیدات اقدامات فرهنگی و آموزشی مختلفی را در دست اجرا دارد .
وی بیان کرد: باید از روش های مختلف اطلاع رسانی برای آگاهی مردم استفاده کنیم تا بتوان فرهنگ استفاده بهینه و جلوگیری از اسراف تبیین شود زیرا معتقدیم هر یک قدم برای اصلاح فرهنگ مدیریت مصرف باعث حفاظت از منابع آبی می‌شود.
وی در پایان گفت: ما کشوری بد مصرف در زمینه آب هستیم و امیدواریم با همراهی مردم و مسوولان این بدمصرفی را به سمت بهینه مصرفی سوق دهیم و باید هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق سازمانهای مردم نهاد اطلاع رسانی گردد.
مهندس باقرزاده مدیر دفتر روابط عمومی و دبیر اجرایی جشنواره طرح خانه تکانی و مدیریت مصرف آب نیز گفت : با توجه به اینکه شهروندان محترم بر اساس یک سنت نیکو و دیرینه مبادرت به خانه تکانی ، شستشو و نظافت و بهداشت منازل در روزهای پایانی سال می نمایند و هر سال در این ایام شاهد افزایش چشمگیر مصرف آب و افت فشار آب در شبکه های آبرسانی هستیم و از طرفی استفاده بیش از حد شوینده های شیمیایی در این ایام باعث آلودگی منابع آبی می شوند . به همین خاطر این طرح در راستای آگاه سازی و حساس سازی شهروندان در خصوص پیامدهای ناشی از مصرف بی رویه آب و مدیریت مصرف آن و اثرات زیانبار شوینده های شیمایی در خانه تکانی های نوروزی اجرا       می گردد .
وی ادامه داد : شرکت آب و فاضلاب استان نیز تلاش می کند با این حرکت مردم را به موضوع حیاتی آب جلب نماید .
وی در پایان افزود : خوشبختانه این طرح با توجه به تجربه موفق با هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و همچنین سازمان مردم نهاد خانه محیط زیست برای دومین سال در سراسر کشور اجرا می شود .
در ادامه این نشست خانم دکتر مجتهدی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد خانه محیط زیست نیز گفت : خانه تکانی خانواده ‌محور است و نامگذاری این طرح به عنوان طرح ملی بانوی آب صرفا به خاطر حضور گسترده زنان در این طرح است .
وی افزود : اگر طرح خانه تکانی ملی شده است به خاطر حمایت تمام اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد و مسوولان شرکت آب و فاضلاب است.
وی ادامه داد: اگر طرح ملی خانه تکانی را مطرح کرده‌ایم به منزله عدم انجام خانه تکانی نیست چراکه این یک آیین سنتی ایران کهن است و باعث نشاط و سرزندگی جهت شروع یک سال جدید می‌باشد.
وی با تاکید بر اینکه در امر محیط زیست همه مسائل به همدیگر ربط دارد، گفت: وقتی می‌خواهیم از مدیریت مصرف آب حرف بزنیم باید تمام زیرمجموعه‌های آن را در نظر گرفت از این‌رو انتقال مسائل مربوط به آب نیز باید در اولویت قرار گیرد و به خوبی منتقل شود.
خانم دکترمجتهدی ابراز کرد: باید مسائل و موقعیت کشور در میزان دسترسی به آب، توزیع منابع، تغییرات اقلیمی، برداشت بی‌رویه، ناسازگاری با کم‌آبی، کاهش بارش و در مجموع وضعیت آبی سرزمین را به مخاطبان انتقال دهیم.
عضو خانه محیط زیست آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: باید مردم را متوجه ساخت که اساسا کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و  بایستی سواد آبی جامعه را در خصوص سازگاری با کم آبی افزایش داده و کمک کنیم تا نسل جدید الگوی مصرف جدید را یاد بگیرند.
وی به راهکارهای کاهش مصرف آب اشاره کرد و ادامه داد: قبل از اقدام به شستشوی هر چیزی از خود بپرسید که آیا شستن آن ضروری است یا فقط از روی عادت  اقدام به شستشو می‌شود و راهکارها و ابزارهای مورد نیاز به آن فکر کنید  و به جای استفاده از مواد شیمیایی از مواد طبیعی استفاده کنید و برای شستشو برنامه داشته باشید چراکه اقلام همجنس را می‌توان در کنار هم با میزان مصرف آب کمتری تمیز کرد.
دکتر مجتهدی بیان کرد: اگر قرار است فرش‌های منازل شستشو شود بهتر است از طریق قالیشویی انجام گیرد چون آنها منابع آب غیر کیفی را که برای آب شرب نیست در اختیار دارند.
وی توصیه کرد : مصرف شوینده‌های شیمیایی را براساس مورد مصرف نیاز خود خرید کرده و در انتخاب‌های خود به شوینده‌های دوستدار محیط زیست ارجحیت قائل شوید و برای شناخت آن محصولات به روی برچسب‌ها نگاه شود.
 
                                                                      روابط عمومی

 
  • نوشته شده
  • در شنبه 18 اسفند 1397
  • توسط جواد بشارتی
  • تعداد بازدید 225
نظرات شما
captcha refresh