جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 3 دي 1402
کد 1410

ایجاد نگرش و آگاهی در مصرف بهینه آب توسط معلم اول ابتدایی

صرفه‌جویی در مصرف آب همواره موضوع داغ بنرهای سطح شهر و برنامه‌های تلویزیونی بوده است، اما همه ما معتقد هستیم که تحقق این مهم و اصلاح رفتار مصرفی شهروندان مگر با آموزش و نهادینه کردن مصرف بهینه آب از دوره ابتدائی و مدرسه، ممکن نیست؛ معلم مراغه‌ای توانسته است با ایجاد نگرش و آگاهی در مصرف بهینه آب در جشنواره تجارب برتر تربیتی، ضمن کسب موفقیت در این جشنواره، گامی مثبت در این خصوص بردارد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان ، به نقل از پانا، آموزگار پایه اول که با اقداماتش در دبستان توانسته برگزیده جشنواره تجارب برتر تربیتی شود، می‌گوید: من دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی با سابقه هشت سال تدریس در پایه اول هستم که تلاش برای رشد و پیشرفت دانش آموزان در تمامی سطوح جامعه از اولویت‌های اصلی من است.
نسرین بایزید عیسی کند ادامه می‌دهد: پیشرفت و موفقیت در امر آموزش و تدریس ایجاب می‌کند که هر معلمی به دنبال نیازها و اولویت‌های جامعه باشد و بعد تلاش کند با پیگیری برای حل مسئله و ارائه راهکار عملی برای آن به نتیجه مطلوبی برسد که این رسیدن و نتیجه گرفتن بدون پژوهش و تلاش امکان پذیر نیست؛ در این راستا تصمیم گرفتم با انجام تجربه‌های تربیتی در رفتار و نگرش دانش آموزان، اولیا و افراد جامعه تغییری ایجاد کرده که منجر به بهبود سبک زندگی و مصرف بهینه آب شود.
این آموزگار پایه اول که موضوع "ما نگهبان آب هستیم" را به عنوان موضوع جشنواره تجارب برتر تربیتی انتخاب کرده است، اظهار می‌کند: تجربه حاضر به صورت کیفی با توجه به ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف تغییر الگوی مصرف آب در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در دبستان دخترانه شهید بهروزنژاد اجرا شد و در این راستا این اقدام نشان داد دو عنصر نگرش و آگاهی در موضوع مهمی همچون آب می‌تواند منجر به شکل‌گیری رفتار مناسب در دانش آموزان شود؛ بنابراین با توجه به اقداماتی همچون داستان‌گویی، مدال قطره آب، بطری تزیین شده آب و نمایش فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختلفی که راجع به مصرف درست آب بود، تلاش کردیم دانش و اطلاعات دانش آموزان را نسبت به اهمیت این نعمت خدادادی که هیچ جایگزینی ندارد و ما از آن غافل هستیم را به طور نسبی افزایش دهیم.
بایزید عیسی کندی می‌افزاید: همین موضوع می‌تواند محرکی برای فعالیت‌های بعدی دانش‌آموزان باشد، بطوریکه می تواند سبب شود تا دانش‌آموزان در منزل، خود را نگهبان آب معرفی کرده و مرتب به اعضای خانواده در این خصوص تذکر دهند. در مدرسه هم با توجه به مدال آبی که بر گردن داشتند و حامل انتقال پیام مهمی بودند که این اقدام منجر به کنجکاوی سایر دانش آموزان نیز شده بود.
این آموزگار پایه اول در پایان می‌گوید: در راستای فرهنگ‌سازی بهینه مصرف کردن آب و یا هر نعمت دیگر خداوند لازم است در همه مقاطع تحصیلی اقدامات مشابهی به اقتضای سن و پایه تحصیلی دانش‌آموزان توسط همکاران اجرا شود، چرا که در سراسر ایران معلمانی زندگی می‌کنند که سری پرشور، سینه‌ای پرسوز، دلی سرشار از عشق، اندیشه‌ای روشن، خاطرات و تجربه‌هایی گشاینده همچون کلید  دارند و روشنگر همچون چراغ هستند و می‌توانند این خاطرات و تجارب تربیتی را به اشتراک گذاشته و بهترین درس‌ها را به دانش‌آموزان داده و زیباترین فرهنگ‌ها را سرلوحه زندگی آنان کنند.
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 3 دي 1402
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 45
نظرات شما
captcha refresh