جست و جو در پرتال

تاریخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402
کد 1245

آغار بکار دوره آموزشی آب وتوسعه پایدار ویژه مدیران حراست شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشوربه میزبانی شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی

دوره آموزشی آب و توسعه پایدار ویژه مدیران حراست شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با حضور مدیرکل حراست و امور محرمانه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور به میزبانی شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
مدیرکل حراست و امور محرمانه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در این نشست با اشاره به برگزاری این دوره آموزشی در استان آذربایجان شرقی از میزبانی شرکت آب وفاضلاب استان تقدیر وتشکر نمود .
وی همچنین  از زحمات تمامی مدیران حراست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از جمله مجموعه عوامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی که با کار جهادی این مشکل رو برطرف نمودند و با سربلندی از این بحث بیرون آمدند،تقدیر نمود .
دکتر عرب نژاد با اشاره  به اینکه باید به کارها از روی دلسوزی و حرفه ای نگاه کنیم، حراست را یک مجموعه تخصصی عنوان کرد و افزود:  امروز باید در مجموعه های آب و فاضلاب  مدیران جوان ، متخصص و انقلابی پرورش دهند و این برای مجموعه آبفا ماندگار است و ثمره این می تواند رضایت مندی مردم باشد.
در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدیران حراست شرکت مهندسی به ارائه گزارشی از روند اقدامات شرکت درخصوص تنش آبی تابستان سالجاری اشاره نمود .
خانی گفت : شرکت آب وفاضلاب استان به  جمعیت بالای 3 میلیون نفر در شهرهای استان و 2760 روستا با جمعیت حدود یک میلیون دویست هزار نفری ارائه خدمات می نماید.
مجموع تولید آب استان 14 میلیون مترمکعب می باشد که 6 میلیون متر مکعب برای کلانشهر تبریز می باشد.
مدیرعامل آبفای استان ادامه داد : منابع آبی کلانشهر تبریز شامل زرینه رود ، دامنه سهند چاهها ، قنوات و سد نهند می باشد. همچنین شرکت آب وفاضلاب از لحاظ پوشش شبکه فاضلاب رتبه دوم کشور با 76 درصد را دارا می باشد .
مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی از بهره برداری 20 طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی با هزینه ای بالغ بر 4050 میلیارد ریال در هفته دولت خبر دادو گفت: در هفته دولت امسال شاهد افتتاح و بهره برداری از 14 طرح روستایی در 7 شهر استان خواهیم بود.
وی افزود این طرح ها در شهرهای تبریز ، هشترود، کلیبر، سراب، جلفا، بستان آباد و مرند افتتاح و 22477 نفر جمعیت تحت پوشش این طرح ها قرار می گیرند.
خانی ادامه داد: برای تامین آب شهر کلانشهر تبریز نیز 15 کیلومتر خط انتقال و 10 حلقه چاه با ظرفیت 200 لیتر بر ثانیه  با اعتبار 800 میلیارد ریال به انجام رسیده است.
وی افزود: گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان طاقت‌فرسا، خشکسالی های چندساله و کمبود بارش ها باعث افت فشار آب در برخی از مناطق کلانشهر تبریز ‌شد تا اینکه در روزهای آخر تیرماه با خشک شدن سد نهند بعنوان یکی از منابع تامین آب قسمتی از مناطق شمال تبریز، افت فشار و قطعی آب در این مناطق ملموس شد.
 لذا با کاهش نزولات آسمانی در چند سال گذشته از جمله امسال در تابستان سال جاری ، شرکت آب وفاضلاب استان دست به برنامه ریزی برای انجام تغییرات اساسی در  زیرساختها و مسیر جریان آبی شد  و همزمان با این تغییرات و برنامه ریزی های اساسی و  با توجه به فراگیر وپیچیده بودن این زیرساختها، ایجاد شرایط اطمینان پذیری و ایمنی مطلق در تامین آب شرب سالم برای همشهریان عزیز استان بیش از پیش مهم و ضروری به نظر می رسید.
از اینرو لازم بودتا با انجام اقداماتی در مورد تأسیسات و تغییرات اصولی  در سیستم و به خصوص برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب ، آن را به نقاط بالادست شمال تبریز برسانند. یکی از مهمترین این راهکارها پیاده سازی برنامه های مدیریت بحران به منظور در درجه اول جلوگیری از گسترش مخاطره و کاستن از پیامدهای آن و در درجه دوم بازیابی سریع سیستم و بازگشت به عملکرد عادی میباشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان این‌که پروژه‌های جایگزین سد نهند، طرحی بلند مدت و دائمی است، افزود: با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، پتانسیل تولید آب شهر برای سال‌های بعدی افزایش یافته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است.
خانی گفت: برای اجرای طرح تامین آب جایگزین ، اقدامات موثر و همزمان بصورت شبانه روزی و جهادی از چند جبهه کاری آغاز شد که از جمله آن اقدامات میتوان به 1- افزایش ظرفیت انتقال آب چاههای شرق کلانشهر تبریزبه مناطق تحت پوشش سد نهند شامل احداث خط انتقال در سایزهای 600و 400 میلیمتری به طول 27 کیلومتر،بهسازی و اسید شویی چاهها و احداث سیستم کنارگذر (بایپس) خطوط انتقال چاهای شرق تبریزدر محل فشار شکن باسمنج 2- ایجاد ایستگاه پمپاژجهت انتقال آب زرینه رود از مخازن مادر به مناطق تحت پوشش ولی عصر و باغمیشه با ظرفیت 300 لیتر در ثانیه 3- تامین آب از چاههای تازه احداث شده در منطقه فن آوران و دره مارالان اشاره نمود.
وی گفت:با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ، آب وارد مدار توزیع شده ، و بدین ترتیب آب زرینه رود و چاههای شرق تبریز به مناطق مرتفع کلانشهر تبریز وصل شد. اجرای این عملیات در شرایط بحرانی و مدت زمان اجرا شده که در کمتر از 3ماه تکمیل شد در نوع خود بی نظیر بود، که در واقع با کار جهادی و متعهدانه همکاران شرکت آب و فاضلاب پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره برداری شد و اهالی این مناطق از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره مند شدند و در عمل تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.
وی همچنین از احداث 40 حلقه چاه که 20 حلقه از آن در نزدیکی شهرک فناوران می باشد خبر داد و  گفت: آب این چاه‌ها با 20 الی 30 کیلومتر شبکه‌های داخلی به سمت مخزن 100 هزار مترمکعبی که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در اوایل خرداد آماده شده، هدایت و به مخازن تبریز وصل شده است. وی افزود: میدان چاهی دوم، دره مارالان بود که پنج حلقه این میدان به مدار آمده و پنج حلقه دیگر نیز پس از احداث یک باب تصفیه خانه به مدار می‌آید. تعداد 16 حلقه به صورت پراکنده جهت بهره برداری سریع تر در کنار تمامی مخازن شهر بدون نیاز به لوله گذاری و وصل برق احداث شده‌اند.
خانی با بیان این‌که 30 حلقه چاهی که در مدار هستند، نیاز تولید آب شهر را حل کرده‌اند، ادامه داد: اکنون در بحث توزیع آب در داخل شهر، شبکه توزیع برعکس شده و تنظیم تمامی فشارشکن‌ها، شیرهای کنترلی و شیر فلکه‌ها تغییر یافته است.
وی افزود: بزرگترین دستاورد پروژه‌هایی که به اتمام رسید، این بود که سراسر شهر تبریز از طریق ایستگاه‌های پمپاژ داخل شهر با ظرفیت بالا به منبع آب زرینه رود وصل شده‌اند و اکنون هر کجا که لازم باشد، می‌توانیم آب این منبع را به آن نقطه شهر برسانیم.








  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 8 شهريور 1402
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 38
نظرات شما
captcha refresh