جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 22 مرداد 1402
کد 1224

مدیرعامل آبفای استان آذربایجان شرقی :

با همت و تلاش کارکنان شرکت، پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از برطرف شدن مشکل قطعی آب در مناطق شمال شرق تبریز در حدود سه روز آینده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان : محمد خانی درجمع اصحاب رسانه ، با بیان اینکه آورد رودخانه ها در زمستان در فاصله زمانی یک ماه قبل و یک ماه بعد از عید قابل بحث است، افزود: در عید امسال مشخص شد که آورد رودخانه نهند کافی نیست از این رو در اردیبهشت ماه و با دستور وزیرنیرو ، پروژه جایگزین نهند با فرصت ۲.۵ ماهه آغاز شد ضمن اینکه شماره قراردادهای این پروژه برای قبل از عید است.
وی اضافه کرد: این پروژه با هدف تامین کسری ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب تبریز بلافاصله آغاز شد و با همت و تلاش کارکنان شرکت، پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره برداری شده است.
خانی افزود: دهم تیرماه گذشته و با توجه به نبود آب درسد نهند، این خط را از مدار خارج کردیم و ۶ شهرک باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت از این محل تامین آب می شدند از طریق پمپاژ آب از داخل شهر تامین آب شدند.
خانی ادامه داد: این مناطق از اول اردیبهشت تا دهم تیرماه به ترتیب از مدار خط آبرسانی نهند خارج و به خط لوله جنوب شهر و آب زرینه رود وصل شدند و در واقع با این کار، رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ آب وارد مدار شد.
 
وی گفت: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب این شهر، در واقع آب زرینه رود به ۳۵ درصد از این شهر وصل شد و اهالی این مناطق از آب سبک این خط انتقال بهره مند شدند و تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.
وی با بیان اینکه تاسیسات آبیاری تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده است، گفت: پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک ها به ناچار به هم خورد.
مشکل قطعی آب تبریز تا سه روز آینده برطرف می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه کار کارگران شرکت آبفای استان در اجرای این عملیات بی نظیر بود گفت: معاون وزیر، مدیرعامل آبفای کشور و همه مسوولانی که از طرح اتصال و جایگزین نهند بازدید کردند تمامی موارد فنی، هیدرولیکی، زون بندی، تغییر رژیم در جریان بندی و پهنه بندی را کنترل و تایید و اعلام کردند که به جز مشکل فنی و هیدرولیکی، مشکل دیگری در اجرای پروژه نبوده و نیازی به نیرو و ماشین آلات و یا کمک دیگر استان ها وجود ندارد و این تغییر در جریان آب تا سه روز آینده برطرف خواهد شد.
خانی با بیان اینکه عمر متوسط تاسیسات زیرزمینی آبفای استان بین ۱۵ تا ۳۰ سال است، افزود: اتفاقات در تاسیسات این چنینی قابل پیش بینی نبوده و همین عوامل موجب طولانی شدن برخی تغییرات می شود
مدیر عامل آبفای استان با اعلام اینکه از این بابت از مردم عذرخواهی می کنم، ادامه داد: تامین آب شرب تبریز به رغم حذف یکی از منابع تامین آب، شبیه معجزه است و ایستگاه پمپاژی که در داخل شهر نصب شده یکی از بزرگ ترین و تکمیل ترین ایستگاه هاست و به دلیل اینکه آب برداشتی از لوله انجام می شود، امکان اصافه برداشت و یا افزایش ظرفیت وجود ندارد.
خانی با بیان اینکه در سراسر استان دچار کم آبی هستیم، گفت: اگر به موقع اقدام نمی کردیم و تزریق منابع مالی از سوی دولت سیزدهم به موقع و مناسب انجام نمی شد اکنون در ۱۰ شهر استان تنش آبی داشتیم که خوشبختانه همه این تنش ها رفع شده و تنها در تبریز و مرند به طور کامل مهار نشده است.
وی در مورد دلیل قطعی طولانی مدت آب شرب شهرک باغمیشه افزود: ترکیدگی لوله اصلی در اتوبان پاسداران در عمق ۶ متری، زمان بر شد که قرار بود تا ظهر رفع شد اما تا ساعت ۲۱ شب به طول کشید و در حال حاضر آب این شهرک وصل شده و مشکل رفع شده است.
وی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان، گفت: متاسفانه ۳۵ درصد مردم استان الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و هر فرد در آذربایجان شرقی در طول شبانه روز ۸۰ لیتر بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می کند.
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 22 مرداد 1402
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 145
نظرات شما
captcha refresh