جست و جو در پرتال

تاریخ : شنبه 14 مرداد 1402
کد 1209

عملیات اجرایی پروژه های تصفیه‌خانه های فاضلاب در شهرستانهای آذربایجان شرقی

بیش از 70.08 درصد جمعیت شهری استان آذربایجان شرقی تحت پوشش خدمات فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب قرار دارد و شرکت آبفا اهتمام ویژه ای به توسعه آن دارد.
به گزارش روابط عمومی آب وفاضلاب آذربایجان شرقی، سیستم تصفیه فاضلاب از آلودگی سطحی محیط زیست و آب های زیرزمینی جلوگیری کرده و باعث میشود پساب تولید شده دوباره به چرخه استفاده باز گردد. فاضلاب از طریق لوله های اصلی به سمت تصفیه‌خانه واقع شده در خارج شهر منتقل شده و با استفاده از روشهای نوین علمی و پس از طی مراحل مختلف، فضولات و آلودگی های آن حذف و در نهایت آبی تمیز و روشن بدست می آید که از آن در مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده میشود.
شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی نیز به عنوان متولی ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب با تلاش مستمر و مبتنی بر استانداردهای زیست محیطی اقدام به احداث و توسعه تصفیه‌خانه های پیشرفته فاضلاب نموده است به طوری که عداد 14 باب تصفیه‌خانه فاضلاب در 13 شهرستان استان فعال بوده و در 7 شهر و روستای استان نیز عملیات احداث و توسعه تصفیه‌خانه های فاضلاب در جریان است.
در این راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفتگو با دفتر روابط عمومی این شرکت با تاکید بر اهتمام ویژه شرکت آبفای استان به موضوع بهداشت و جمع آوری فاضلاب شهری گزارشی از روند احداث و توسعه تصفیه‌خانه های استان ارائه کرد.
وی گفت : مدول دوم تصفیه‌خانه مرند، با ظرفیت 16000 مترمکعب در روز در حال احداث است. درحال حاظر ابنیه و بخشی تجهیزات آن ایجاد و خریداری شده است و حدود 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فرآیند تصفیه این تصفیه‌خانه  لجن فعال از نوع SBR بوده که در این روش فرایند های تصفیه بیولوژیکی و ته نشینی در یک حوض انجام میشود. برای تکمیل این مدول به حدود 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و پاسخگوی نیاز 80 هزار نفر خواهد بود.
وی افزود البته مدول اول این تصفیه‌خانه با ظرفیت 15000 مترمکعب درروز از سال 85 برای جمعیت 70000 نفر فعال بود که دیگر پاسخگوی جمعیت امروز مرند نیست. و به این خاطر مدول دوم این تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گرفت.
مهندس خانی گفت: تصفیه‌خانه اسکو خسروشاه نیز با ظرفیت 15000 مترمکعب در روز در اطراف روستای بارانلو درحال احداث است که در فاز نخست خود جمعیت حدود 70000 نفر از شهرهای اسکو، خسروشاه و فاز 4 مسکن مهر سهند را پوشش خواهد داد. فرآیند تصفیه این تصفیه‌خانه لجن فعال از نوع SBR است و 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حال حاظرقرادادی به مبلغ 57 میلیارد تومان برای احداث ابنیه مدول اول آن با پیمانکاران منعقد شده که در نهایت این تصفیه‌خانه جمعیتی حدود 108000 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
وی گفت : تصفیه‌خانه آذرشهر، با ظرفیت 8112 مترمکعب در روز در حال احداث است. فرآیند تصفیه این تصفیه‌خانه نیز لجن فعال از نوع SBR است و حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد وفاز اول آن پاسخگوی نیاز 48000 نفر خواهد بود. در بخش ابنیه اخیرا قراردادی با پیمانکاری جدید به مبلغ 55 میلیارد منعقد شده و این بخش تا 6 ماه آینده به اتمام خواهد رسید. برای بخش تجهیزات و راه اندازی نیز حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین به موقع، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: تصفیه‌خانه هریس نیز با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث می باشد. این تصفیه‌خانه که از سیستم لجن فعال MLE  استفاده میکند دارای ظرفیت 2100 مترمکعب در روز بوده که هم اکنون در حال انعقاد قراد داد با پیمانکاران جدید هستیم اما برای تکمیل این تصفیه‌خانه 70 میلیارد اعتبار نیاز می باشد. در صورت تخصیص به موقع اعتبارات لازم، در انتهای سال آینده قابل بهره برداری خواهد بود.
وی ادامه داد، احداث تصفیه‌خانه ملکان نیز با ظرفیت 10000 مترمکعب در روز و فرایند SBR به تازگی شروع شده و در حال تجهیز کارگاه می باشد. بر اساس برنامه احداث بخش ابنیه این تصفیه‌خانه تا 24 ماه به اتمام خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: تصفیه‌خانه شهر جدید خوشه مهر بناب با ظرفیت 770 مترمکعب در روز درحال احداث است. این تصفیه‌خانه که تا یک ماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود دارای سیستم SBR متداول است که 6000 نفر را پوشش خواهد داد؛ همچنین در روستای بیرق شهرستان تبریز نیز تصفیه‌خانه فاضلابی با ظرفیت 400 مترمکعب در روز در حال احداث است. این تصفیه خانه به روش سیستم لجن فعال از نوع MLE عمل میکند که بخش ابنیه آن تمام شده و ظرف 8 ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 14 مرداد 1402
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 80
نظرات شما
captcha refresh