جست و جو در پرتال

تاریخ : سه شنبه 6 تير 1402
کد 1157

پیشرفت 47 درصدی پروژه های جهاد آبرسانی استان / آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری هست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح جهاد آبرسانی شهرستان ورزقان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۷۲ نقطه شهری استان و ۲ هزار و ۷۶٠ نقاط روستایی و عشایری استان خدمات ارائه می دهد.
به گزارش دفتر روابط عمومی آبفای استان ، مهندس خانی گفت: از 2 هزار 760 روستا استان 2 هزار روستا مشکل تامین آب ندارند اما 760 روستا به دلیل خشکسالی های اخیر که 25 درصد کاهش بارش داشتیم بر چاه ها و چشمه ها تاثیر گذاشته که باعث مشکل برای تامین آب پایدارهستند.
وی افزود: طرح آبرسانی مجتمع ستارخان ورزقان اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با بهره برداری کامل از این طرح ۸۸ روستا و برخی نقاط شهر ورزقان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اظهار کرد: این مجتمع شامل تصفیه خانه با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، خط انتقال به طول ۱۷۰ کیلومتر و ۳۴ مخزن می باشد.
مهندس خانی اضافه کرد: ظرفیت تصفیه خانه این مجتمع قابل افزایش تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه بوده و برای تامین آب شرب ۲۵ سال آینده مناطق یاد شده طراحی شده است.
وی ادامه داد: کارهای ساختمانی این تصفیه خانه ظرف یک ماه به اتمام می‌رسد و تجهیزات الکترومکانیکال آن که بیشتر تولید داخلی است در صورت تامین اعتبار تا آخر سال خریداری و نصب می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هزینه صرف شده برای این طرح آبرسانی را ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است.
مهندس خانی ادامه داد: منبع اصلی تامین آب این طرح آبرسانی از سد حاجیلار است که برای تامین آب مجتمع مس سونگون ساخته شده و با دستور وزارت نیرو ۱۰۰ لیتر بر ثانیه حق برداشت داریم و برای88 روستا و  36398 نفر جمعیت آبرسانی خواهد کرد
وی تصریح کرد: این مجتمع 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شامل تصفیه خانه با خط انتقال 170 کیلومتر، 34 مخزن و هشت ایستگاه پمپاژ است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اضافه کرد: تاکنون برای طرح جهاد آبرسانی 140 میلیارد هزینه شده است که یکصد میلیارد دیگر نیز نیاز است تا تکمیل و به بهره برداری برسد.
مهندس خانی طرح آبرسانی به قشلاقات کلیبر و خداآفرین را از دیگر طرح های بزرگ انتقال آب از ارس به روستاهای این دو شهرستان عنوان و بیان کرد: پیش از این مصوب بود به 16 روستای قشلاقات آبرسانی شود ولی با توجه به نیاز دیگر روستاها تعداد این روستاها به 68 روستا افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به مجتمع آبرسانی آلمالو هشترود نیز اشاره کرده و اظهار داشت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ۴۵ روستا و مجموع ۷۴۲۶ نفر جمعیت آبرسانی خواهد شد.
مهندس خانی اظهار کرد: پیشرفت مجموعه آبرسانی قشلاقات کلیبر و خدا آفرین ۸۵ درصد می باشد و برای 14601 نفر جمعیت آبرسانی می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت آبی در چهار شهر تبریز، مرند، سهند و بخشایش سر به سر اداره می‌شود نیز گفت: این حالت شکننده است.
مهندس خانی افزود: با این اوصاف جزو پنج استان برتر از نظر پایداری آب هستیم و اگر مردم همراهی کنند و ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند امسال اوج مصرف را بدون قطعی آب سپری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دیدگاه‌ها نسبت به موضوع آب و محیط زیست عوض شده گفت: اعتبارات خوبی داده شده و این اعتبارات به موقع تخصیص یافته که بیشتر به صورت نقدی بوده و در نتیجه آن پروژه های آبرسانی شتاب و در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته اند.
مهندس خانی به ابتکار دولت سیزدهم در آبرسانی به روستاها در قالب طرح جهاد آبرسانی اشاره کرد و گفت:
۵۵۰ روستا از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی دارای تنش آبی هستند که با همکاری قرارگاه سازندگی سپاه در صدد هستیم این مشکل را در قالب جهاد آبرسانی رفع کنیم.



































 
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 6 تير 1402
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 80
نظرات شما
captcha refresh