جست و جو در پرتال

تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1401
کد 1043

مصاحبه با رضا کارزار جدی وند نویسنده کتاب «فنون تجزیه، تحلیل و طراحی سیستم ها»

رویکرد سیستمی، روشی نوپا و البتّه اصولی است که می تواند با مطالعه ی دقیق و منطقیِ وضعیتِ موجود، شناخت کامل تری از شرایط حاضر یک سازمان به عنوان یک سیستم، ارائه نموده و با شناسایی مشکل یا مشکلاتی که سازمان با آن دست و پنجه نرم می کند، آن سازمان را مورد واکاوی قرار داده و در نهایت، راه حلّ های منطقی و عملی در راستای حلّ مشکل یا مشکلات مزبور ارائه می نماید. هر سیستم می تواند کامل تر شود ولی هیچگاه سیستم کامل تر از همه ی سیستم ها وجود نداشته و نخواهدداشت. اعتقاد به مفهوم بازنگری یا ارزیابی، نکته ای است که در این کتاب بارها بر آن تأکید شده است. کتاب حاضر، گامی کوچک در این راهبرد است که راه کارهایی جهت ایجاد تغییر روش ها و شیوه های گذشته وجوددارد. در تدوین کتاب سعی بر این شده تا انتقال مفاهیم به صورت ساده و کاربردی بیان شود.آنچه در ادامه میخوانید گفتگوی ویژه و تخصصی با نویسنده کتاب فنون تجزیه و طراحی سیستم ها است .
کتاب «فنون تجزیه، تحلیل و طراحی سیستم ها» منتشرشد.
رویکرد سیستمی، روشی نوپا و البتّه اصولی است که می­تواند با مطالعه­ی دقیق و منطقیِ وضعیتِ موجود، شناخت کامل­تری از شرایط حاضر یک سازمان به عنوان یک سیستم، ارائه نموده و با شناسایی مشکل یا مشکلاتی که سازمان با آن دست و پنجه نرم می­کند، آن سازمان را مورد واکاوی قرار داده و در نهایت، راه حلّ­های منطقی و عملی در راستای حلّ مشکل یا مشکلات مزبور ارائه می­نماید.
هر سیستم می­تواند کامل­تر شود ولی هیچگاه سیستم کامل­تر از همه­ی سیستم­ها وجود نداشته و نخواهدداشت. اعتقاد به مفهوم بازنگری یا ارزیابی، نکته­ای است که در این کتاب بارها بر آن تأکید شده­است.
کتاب حاضر، گامی کوچک در این راهبرد است که راه­کارهایی جهت ایجاد تغییر روشها و شیوه­های گذشته وجوددارد. در تدوین کتاب سعی بر این شده تا انتقال مفاهیم به صورت ساده و کاربردی بیان شود.
در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
رضا کارزار جدی وند هستم، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و رئیس گروه تشکیلات و طبقه بندی مشاغل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی. شروع فعالیتم در صنعت آب و فاضلاب از اردیبهشت سال 1381 بود و تاکنون با سابقه 26 سال به صورت مرتبط و مداوم افتخار خدمتگذاری در صنعت آب و فاضلاب را دارم.  
همچنین، علاوه بر کار اداری، بصورت نیمه وقت با موسسات آموزش عالی در زمینه تدریس دروس سیستم های اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل سیستم ها همکاری داشته و با روزنامه دنیای اقتصاد نیز در زمینه ترجمه و چاپ مقاله در  صفحه اختصاصی مدیران همکاری دارم.
عنوان کتابی که تالیف کرده اید، چیست؟ و با چه انگیزه ای شروع به نوشتن این کتاب کرده اید؟
 کتابی توسط من تالیف شده تحت عنوان « کتاب فنون تجزیه، تحلیل و  طراحی سیستم ها » هست.
با توجه به اینکه در جهانی که روز به روز سرعت پیشرفت علم و فن­آوری به شدّت در حال افزیش است و تغییرات به وجود آمده بر پیچیدگی موجود می­افزاید، لازمه­ی عرض اندام در جهانی این چنین پیچیده و سرشار از حسّ رقابت، بهره­گیری از الگوهای نوین مدیریتی است که تفکّر خلّاق و نگرش تغییرپذیر را تعمیم داده و با بهره گیری از توانمندیهای ذهنی، در پی ایجاد شیوه­ی تفکری نو باشند. در چنین شرایطی، دیگر نمی­توان به روشهای سنّتی و رویّه­های پوسیده و کهن دل بست. هر پدیده­ای را که در نظر آوریم، به یقین، در ذات آن شمایی از یک سیستم جاری است. در واقع این موضوع، پایه­ی رویکرد و نگرش سیستمی را تشکیل می­دهد.
کتاب حاضر، گامی کوچک در این راهبرد است که راه­کارهایی جهت ایجاد تغییر روشها و شیوه­های گذشته وجوددارد. در تدوین کتاب سعی بر این شده تا انتقال مفاهیم به صورت ساده و کاربردی بیان شود.
شناخت واژه سیستم و اجراء آن و همچنین نیاز به ایجاد و اشاعه دیدگاه و تفکر سیستمی در بین خوانندگان کتاب، می تواند علت کافی بر لزوم تالیف کتاب مزبور باشد.
آیا بازخوردی هم از خوانندگان کتاب گرفته اید؟
همانگونه که در پیشگفتار کتاب نیز آمده، از اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، مدیران و کارشناسان امور سیستم ها و سایر علاقه مندان که متن کتاب را مطالعه می فرمایند، درخواست داریم با نقد سازنده خویش نارسایی های کتاب را گوشزد فرمایند تا نسبت به اصلاح آن در چاپ های بعدی اقدام شود.
در همین راستا، خیلی از مدیران و کارشناسان علاقه مند به موضوع، بازخوردهای مثبت و سازنده ای داشته اند که اینها همه نشان از درایت اساتید و همکاران و لطف ایزد یکتاست.
کتاب دیگری هم در دست تالیف و انتشار دارید؟
مسلما انجام هر کار فرهنگی که مثمر ثمر بوده و موجب بهتر شدن فرآیند زندگی کاری دیگران شود، دارای ارزش بوده و افتخار برانگیز است. همت و پشتکار داشتن در کار و به خصوص در کار تالیف کتاب، بسیار مهم و اساسی است. به لطف خداوند متعال، دوست دارم کتاب بعدی را در راستای سیستم های مدیریتی نوین بنویسم.
چه توصیه ای به سایر همکاران برای دست به قلم شدن دارید؟
نوشتن کتاب، کار آسانی نیست و مانند هر کاری، مشکلات خاص خود را دارد. اما لذت تالیف کتابی که به مرحله چاپ رسیده و منتشر می شود، شاید فقط توسط نویسندگان قابل درک و تداعی باشد. لذا از تمامی همکارانی که این توانمندی را در خود احساس می کنند، درخواست می کنم دست به قلم شوند. به قوم حدیث معروف که می فرماید: ذکات علم در نشر آن است، را جامه عمل بپوشانند.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 18 بهمن 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 67
نظرات شما
captcha refresh