جست و جو در پرتال

تاریخ : چهارشنبه 16 آذر 1401
کد 1000

گزارش پیشرفت آبرسانی به 121 روستای استان ارائه شد؛

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر تقویت روند اجرایی پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تقویت روند اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال آینده، تکمیل تمام این پروژه‌ها به مردم اعلام شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در جلسه قرارگاه جهادی آبرسانی به روستاهای استان، گزارش پیشرفت این پروژه‌ها را امیدوارکننده و مطلوب خواند و گفت: روند فعلی اجرای پروژه‌ها باید تقویت شده و تلاش کنیم تا پایان سال آینده همه پروژه‌ها تکمیل شوند.
وی بر اتخاذ راهکارهای متنوع تأمین منابع مالی و عدم توقف پروژه‌ها به‌خاطر اعتبارات دولتی تأکید کرد و گفت: در شهرستان ورزقان از منابع شرکت مس سونگون و در سایر مناطق از ظرفیت‌های دیگر مانند بنیاد مستضعفان استفاده شود.
خرّم همچنین از شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا همه روستاهایی که مشکل آب شرب دارند را شناسایی کرده و کار بزرگی که در حوزه آبرسانی روستایی شروع شده را محدود به روستاهای هدف نکنند.
وی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت سدهای بهره‌برداری‌شده برای حل مشکل آب شرب روستاها و شهرهای واقع در پایین‌دست آنها تأکید کرد و گفت: این اقدام می‌تواند یک برنامه آینده‌نگرانه برای پایدارسازی وضعیت آب شرب مردم باشد.
استاندار آذربایجان شرقی خواستار نظارت جدی بر رعایت اصول فنی و مهندسی در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی شد و گفت: دستگاه‌های مسئول به صورت مستمر، جدی و میدانی، پیگیر تخصیص اعتبارات و حل مشکلات اجرایی پروژه‌ها باشند و تنها به مکاتبه با دستگاه‌های ملی بسنده نکنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با حضور میدانی و هماهنگی و پیگیری ستادی، نسبت به شتاب بیشتر پروژه‌های آبرسانی کمک کنیم و در این زمینه از تمام ظرفیت‌های مدیریتی استفاده خواهیم کرد.
جبارعلی ذاکری بر توجه بیشتر به جنبه‌های فنی این پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: رعایت اصول فنی برای پیشگیری از مشکلات دوره بهره‌برداری ضروری است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی در استان ارائه کرد و گفت: پروژه جهادی آبرسانی به روستاهای استان در قالب 3 مجتمع آبرسانی در شهرستان‌های ورزقان، هشترود، کلیبر و خداآفرین اجرا می‌شود که تاکنون بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس محمد خانی ادامه داد: در حال حاضر از 121 روستای هدف‌گذاری‌شده، آبرسانی به 30 روستا تمام شده و 40 روستا نیز تا خرداد سال آینده به اتمام می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه بزرگترین پروژه آبرسانی روستایی استان در 20 سال اخیر است، افزود: این پروژه‌ها به صورت مرحله به مرحله اجرا می‌شود و پیگیر اضافه شدن 550 روستای دیگر که با پیگیری و دستور استاندار محترم آذربایجان شرقی انجام پذیرفته به جمع روستاهای هدف هستیم.
مهندس خانی افزود: علاوه بر این، عملیات آبرسانی در 150 روستا در نقاط دیگر استان هم با مشارکت خیران در حال اجراست و در مجموع در 262 روستا و 32 شهر استان فعال هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب علاوه بر کمیت به کیفیت کار هم اهمیت بسیاری می دهد و علی رغم این که در روند اجرایی پروژه ها مشکلاتی در سطح منطقه شاهد بوده ایم ولی همچنان حرکت اجرای پروژه ها متوقف نشده است.
مهندس خانی اظهار کرد: پیشرفت کل پروژه در سه شهرستان بیش از 4۵ درصد است.
وی تاکید کرد: در مجتمع ستارخان ورزقان 16 باب مخزن با حجم 1000 متر مکعب، 3 باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 5 لیتر در ثانیه، 65 کیلومتر خطوط انتقال همچنین 22 کیلومتر شبکه توزیع انجام خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب  افزود: 60 روستا به همراه شهر ورزقان با تعداد 8663 خانوار و مجموع 30649 نفر جمعیت ( مجتمع شامل 64 روستا و شهر ورزقان می باشد) که 4 روستا قبلا آبرسانی صورت گرفته است جزء برنامه های این شرکت در این پروژه خواهد بود
وی اظهار کرد: خرید لوله و تکمیل لوله گذاری خط انتقال به طول 48 کیلومتر، خاکبرداری 6 باب مخزن و احداث 2 باب مخزن 100 مترمکعبی، 2 باب ایستگاه پمپاژ در دست اجرا می باشد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: کل پیشرفت کار 70 درصد می باشد ( پیشرفت کل مجتمع 65 درصد می باشد).
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: در شهرستان هشترود و مجتمع آبرسانی آلمالو 45 روستا با تعداد 2184 خانوار و مجموع 7426 نفر جمعیت تحت پوشش خواهد گرفت.
مهدس خانی گفت: یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 10 لیتر در ثانیه، یک باب مخزن با حجم 20 مترمکعب و اجرای خطوط انتقال به طول 8.5 کیلومتر انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: خط انتقال به طول 6.5 کیلومتر، احداث مخزن 20 مترمکعبی از جمله فعالیت های انجام شده در این مجتمع آبرسانی می باشد به طوری که پیشرفت کار در پروژه 80 درصد می باشد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در ادامه گفت: در مجتمع آبرسانی قشلاقات کلیبر ( و خداآفرین) آبرسانی 12 باب مخزن با حجم 5730 مترمکعب، 5 باب با ظرفیت 380 لیتر در ثانیه، اجرای خطوط انتقال به طول 63.5 و شبکه توزیع به طول 25 کیلومتر انجام خواهد گرفت.
مهندس خانی افزود: تعداد 16 روستا با 963 خانوار و مجموع 3647 نفر جمعیت با قابلیت افزایش به 68 روستا تحت پوشش این پروژه خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه لوله گذاری خط انتقال به طول 35 کیلومتر، احداث 2 باب مخزن 300 و آرماتوربندی و بتن ریزی کف و دیوار یک باب مخزن 2هزار متر مکعبی شاه ولی، آرماتوربندی و بتن ریزی دیوارهای مخزن 2 هزار مترمکعبی آبش احمد، 2 باب ایستگاه پمپاژ در دست اجرا جزء فعالیت های انجام شده در پروژه می باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذزبایجان شرقی با اشاره به تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر توزیع عادلانه خدمات محرومیت‌زدایی گفت: با همکاری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، اعتبارات استانی این قرارگاه در آذربایجان‌شرقی مربوط به فاز نخست پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سه مجتمع آبرسانی و انتقال آب به ۱۲۱ روستا است که در بهمن سال گذشته در منطقه خداآفرین کلنگ‌زنی شد و 11810خانوار با جمعیت 37283 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مهندس خانی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، موضوع آبرسانی به روستاها مورد توجه جدی قرار گرفته است تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.




  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 16 آذر 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 68
نظرات شما
captcha refresh