جست و جو در پرتال

تاریخ : پنجشنبه 3 شهريور 1401
کد 909

راه اندازی و بهره برداری از فاز اول مدول دوم تصفیه خانه تبریز یکی از مهمترین پروژه های آب و فاضلاب در هفته دولت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: فاز اول مدول دوم تصفیه خانه تبریز به صورت آزمایشی و با 800 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده راه اندازی و ۴۵ طرح آب و فاضلاب استان نیز با 168 میلیارد تومان هزینه همزمان با هفته دولت افتتاح می‌شود.
به گزارش دفتر روابط عمومی آبفای استان ، مهندس خانی اظهار کرد: با راه اندازی فاز اول مدول دوم تصفیه خانه تبریز که فاز مایع این تصفیه خانه محسوب می‌شود سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب فاضلاب به پیکره دریاچه ارومیه رها می‌شود که از مصوبات سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی نیز محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 5 واحد تصفیه خانه فاضلاب نیز در دست اجراء است که با تکمیل آنها ظرفیت تصفیه فاضلاب نیز به مقدار قابل توجهی ( حدود 248هزار مترمکعب) در روز افزایش خواهد یافت که یکی از این تصفیه خانه ها طرح احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز است که با فرآیند پیشرفته    STEEP FEIDو با ظرفیت 207000 هزار مترمکعب در روز در حال اجراست که سویل بخش مایع با پیشرفت بیش از 99 درصدی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: ۶ طرح تصفیه خانه، دارای ردیف ملی، شهرستان‌های هریس، آذرشهر، اسکو، خسروشاه، ملکان و مدول سوم تصفیه خانه مراغه نیز در دست اقدام است.
مهندس خانی ادامه داد: در داخل شهر تبریز نیز ۳۴ کیلومتر شبکه فاضلاب افتتاح و ۴۰ کیلومتر نیز به طور همزمان عملیات اجرایی شبکه فاضلاب مربوط به آذربایجان شرقی آغاز می‌شود.
وی در خصوص تصفیه خانه‌های فاضلاب استان نیز افزود: هشت تصفیه خانه نیز در استان درحال اجرا است که پروژه مدول دوم تبریز و تصفیه خانه آذرشهر مهمترین آنها هستند چراکه خروجی این تصفیه خانه‌ها به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان به این دو تصفیه خانه ۴۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
مهندس خانی با بیان اینکه قرار است 121 روستای استان آذربایجان شرقی در مرحله اول در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به عنوان پروژه های محرومیت زدایی آبرسانی شود، اظهار کرد: این پروژه ها که پایان سال گذشته آغاز شده است هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد. 
مهندس محمد خانی افزود: از مجموع این پروژه‌ها، امسال 25 روستا در هشترود و 10 تا 20 روستا در کلیبر و ورزقان آب‌رسانی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون این شرکت در ۶۹ نقطه شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت شهرنشین و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی خدمات ارائه می‌دهد.
مهندس خانی تاکید کرد: در مقایسه با کلانشهرها، تبریز تنها کلانشهری است که بدون قطعی آب بوده ولی شهروندان توجه کنند که شرایط شکننده است اما در شهر تبریز میزان تولید و مصرف آب برابر است و اگر مصرف بالا برود و یا حادثه‌ای اتفاق بیفتد احتمال قطعی آب وجود دارد و باید شهروندان در مصرف آب مدیریت درست را در اولویت قرار دهند.
وی با بیان اینکه 60 درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت:  امیدواریم مردم شریف استان به شکل درست و بهینه مصرف و از مصارف غیر ضرور چون شستشوی خودرو و آبیاری باغچه خودداری کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تصریح کرد: متوسط مصرف، به ازای هر فرد در هر شبانه روز ۱۵۰ لیتر تعیین شده است که با این مقدار تمامی مصارف ما تأمین می‌شود اما باتوجه به اینکه معمولاً اکثر ما پرمصرف هستیم، این مقدار به ۲۲۵ لیتر رسیده است.
مهندس خانی افزود: مسئله‌ی آب به‌گونه‌ای نیست که تنها یک سازمان بر روی آن کار کند، بلکه تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها باید همکاری کنند تا استفاده‌ی بهینه‌ای از آب داشته باشیم.
وی ادامه داد: پروژه آبرسانی ارس که از رودخانه ارس در حال اجراست در دراز مدت برای تبریز و شهرهای مسیر و صنایع می‌تواند مشکل آب شرب تبریز را برطرف کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز اظهار کرد: این پروژه با همت همکاران شرکت آب منظقه ای در حال انجام بوده و۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز حدود 26 کیلومتر بوده و از شهرک اندیشه تبریز شروع و تا شهرک خاوران ادامه خواهد داشت که برای تکمیل آبرسانی کلانشهر تبریز احداث می‌شود که به وسیله آن مدیریت توزیع آب کلانشهر تبریز را آسان نموده و می تواند آبی که از منابع مختلف می آید باهم اختلاط دهد .  با اجرای این طرح قسمت عمده‌ای از قطعی و فشار کم آب در بخش‌های مختلف شهر مرتفع خواهد شد.
مهندس خانی افزود: با اجرای این طرح که با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است بخش عمده‌ای از قطعی و یا عدم قطعی بخش‌های مختلف شهر مرتفع و امکان ذخیره‌سازی آب برای مواقع لازم بیشتر خواهد شد بنابراین می توانیم توزیع متناسب آبرسانی کل شهر تبریز را در ساعات مختلف شبانه‌روزی داشته باشیم و خدمات رسانی کنیم.
رینگ جنوبی تبریز شامل زیرمجموعه‌های احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ و همچنین خط لوله انتقال آب به بالادست شهر است.
وی در خصوص رینگ شمالی تبریز گفت: این طرح منوط به اتمام پروژه آبرسانی دراز مدت رودخانه ارس می باشد که جزو برنامه های شرکت آب منطقه ای و مورد تاکید مقام عالی وزارت و استاندار محترم نیز می باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد طرح طرح جهاد آبرسانی تصریح کرد: مجموع اعتبارات این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان بوده ولی با رایزنی‌هایی که از طرف استاندار محترم و وزیر محترم نیرو انجام شده است تعداد روستاهای محروم تا ۵۰۰ روستا افزایش داده شده که با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی که برا آن در نظر گرفته شده در حال پیگیری است.
مهندس خانی خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه مربوط به کلیبر و خداآفرین به طول  ۱۰1 کیلومتر با اجرای خط و شبکه برای 16 روستا بوده که به 68 روستا افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: آبرسانی به 60 روستای شهرستان ورزقان با 75 کیلومتر برای اجرای خط و شبکه و همچنین آبرسانی به ۴۵ روستای هشترود در فازهای بعدی آن هستند که در مجموع ۲2۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ایجاد  بیش از 34 مخزن در آن و همچنین احداث 10 مورد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 100 لیتر بر ثانیه و حفر 5 حلقه چاه با ظرفیت 100 لیتر بر ثانیه انجام خواهد شد.







 
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 3 شهريور 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 40
نظرات شما
captcha refresh