جست و جو در پرتال

تاریخ : سه شنبه 28 تير 1401
کد 878

تعرفه های آب در سال ۱۴۰۱ چگونه محاسبه می شود؟ / چه افرادی از پرداخت آب بهاء معاف اند

معاون درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، از تغییر تعرفه های آب و کارمزد دفع فاضلاب از ابتدای سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه هیئت وزیران و ابلاغیه وزیر نیرو به شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی؛ مهندس یوسف زاده گفت: دستورالعمل جدید با هدف اصلاح تعرفه های آب جهت مدیریت مصرف بهینه و تشویق به رعایت الگوی مصرف آب ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: بهای آب مصرفی مشترکین خانگی در صورت رعایت الگوی مصرف یعنی ۱۴ مترمکعب در ماه، نسبت به سال گذشته هیچ گونه تغییری نداشته و از نرخ یارانه ای آب برخوردار می شوند.
معاون درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی افزود: در تعرفه جدید، آن دسته از مشترکین آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف داشته باشند ، به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه، متناسب با مقدار مصرف می شوند.
مهندس یوسف زاده در مورد نرخ های اصلاحی تصریح کرد: نرخ های اصلاحی پلکانی مشترکین بالای الگوی مصرف به نحوی است که بخشی از یارانه پرداختی به مشترکین کم مصرف و خوش مصرف را جبران کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود63 درصد از مشترکین خانگی در شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفای آذربایجان شرقی، الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچ گونه افزایش تعرفه ای نخواهند شد و حدود 37 درصد از مشترکین بیش از الگو آب مصرف می کنند که پیش بینی می شود با اعمال تعرفه ها، مصرف آنها مدیریت و به سمت رعایت الگو حرکت کنند.
مهندس یوسف زاده تاکید کرد: بر اساس تعرفه جدید، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت رعایت مصرف ماهانه تا الگوی مصوب، از پرداخت آب بها معاف می باشند.
وی افزود: مشترکان بر اساس میزان مصرف به 3 دسته‌ خوش مصرف، پرمصرف و بد مصرف دسته بندی شده‌اند.
معاون درآمد و خدمات مشترکین آذربایجان شرقی اظهار کرد: در همین راستا و بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت نیرو؛ مشترکان با مصرف 1 تا 14 متر مکعب در ماه به عنوان مشترک خوش مصرف شناخته شده و مشمول تعرفه عادی هستند.
مهندس یوسف زاده با اشاره به اینکه مشترکانی که میزان آب مصرفی آنها در طول ماه بیش از28 متر مکعب باشد به عنوان مشترکان بد مصرف تلقی شده و مشمول تعرفه پلکانی می‌شوند، اظهار کرد: توصیه ما به این 2 دسته از مشترکان (پرمصرف و بد مصرف) استفاده از شیرآلات کاهنده و کاهش مصرف می باشد.
وی تصریح کرد: مشترکین در صورت رعایت الگوی مصرف آب در بخش خانگی، مشمول هیچگونه افزایش تعرفه ای نخواهند شد. از طرف دیگر مشترکینی که بیش از الگو، آب مصرف نمایند، مشمول ضرایبی از قیمت غیریارانه ای آب که به صورت پلکانی برای مصرف مازاد بر الگو محاسبه می شود، می گردند.
معاون درآمد و خدمات مشترکین استان ادامه داد: قیمت غیر یارانه ای آب شامل مجموع هزینه های تأمین آب، هزینه آب خام و انرژی الکتریکی می باشد که در سراسر کشور به صورت یکسان محاسبه و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و توسط وزیر محترم نیرو، ابلاغ گردیده است .
مهندس یوسف زاده در ادامه گفت: تعرفه مشترکین غیر خانگی به شرط مصرف تا ظرفیت قراردادی ماهانه مشخص شده برای هر انشعاب، و مصارف صنعتی، عمومی، دستگاههای اجرائی و اقامتگاه های غیر دائم معادل قیمت غیر یارانه ای آب و برای مصارف تجاری معادل ۱.۵ برابر قیمت غیر رایانه ای آب می باشد و در صورتی که مشترکین غیر خانگی بیش از ظرفیت قراردادی در ماه مصرف نمایند، مصرف مازاد بر اساس تعرفه آب آزاد محاسبه می گردد .
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ماهیت تعرفه‌های سال گذشته و سال جاری، بر بازدارندگی از مصرف بی رویه و رعایت الگوی مصرف آب تمرکز دارد، اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مشترکین پرمصرف و متقاعد نمودن ایشان به کنترل و مدیریت مصرف آب از طریق ارسال پیامک، همزمان با ارسال صورتحساب از سال گذشته برقرار گردیده و در سال جاری ادامه خواهد یافت و علاوه بر آن اقدامات متنوع دیگری در دستور کار شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قرار دارد.
معاون درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، در خصوص واحدهای غیرخانگی تاکیدکرد: در کاربری‌های غیر خانگی حتماً مصرف تا ظرفیت قراردادی توصیه می‌شود چرا که هزینه مصارف بالاتر از الگو و ظرفیت قراردادی ماهانه شامل هزینه آب آزاد خواهد بود که حدود 4 برابر از تعرفه های عادی بالاتر است.
مهندس یوسف زاده تصریح کرد: در بخش غیرخانگی ( مدارس، فرهنگ و ورزش) نسبت سال قبل افزایشی نداشته ایم و فقط در بخش صنعت و تجارت براساس قیمت تمام شده 25 – 20 درصد افزایش قیمت داریم.
وی در پایان به مشترکین توصیه کرد: میزان مصارف را مدیریت  و از عدم نشتی تاسیسات آبی ساختمان خویش اطمینان حاصل نموده و از هدر رفت آب در کولرهای آبی جلوگیری نمایند.
 
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 28 تير 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 86
نظرات شما
captcha refresh