جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 22 خرداد 1401
کد 851

مراقبت از آب به عنوان ثروت ملی وظیفه همگانی است

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب در نشست خبری با اصحاب رسانه مراقبت از آب را به عنوان ثروت ملی و وظیفه همگانی دانست و گفت: با صرفه جویی در مصرف آب حتی در کمترین میزان می توانیم تابستان پیش رو را با تنش کمتری پشت سربگذاریم .
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل کنفرانس شرکت آب و فاضلاب برگزار شد گفت: جمعیت تحت پوشش این شرکت در شهرها و روستاها نزدیک  به ۴ میلیون نفر ارائه خدمات می‌دهد.
 مهندس خانی افزود: آب شهرستان تبریز از 4 منبع خط آب رسانی زرینه رود 55 درصد، خط آب رسانی نهند 13 درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) 31 درصد و قنوات 1 درصد تامین می شود که 69 شهر با 4 میلیون نفر جمعیت شهری و 2734روستا   را پوشش می دهد .
وی ادامه داد: 150 لیتر استاندارد مصرف آب کشور و 220 لیتر در ثانیه هم مقدار مصرف کلانشهر تبریز است که 70 لیتر از استاندارد ملی بیشتر می باشد بنابراین مردم عزیز با رعایت الگوی مصرف درست و استاندارد و با 15- 10 درصد صرفه جویی که  به رفع کمبود آب کمک خواهد کرد .
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان با خشکسالی مواجه هستیم بحث کاهش سطح بارندگی نیز وجود دارد که درسطح کشور این کاهش 30 درصد بوده و در سطح استان 20 درصد می باشد و با توجه به این که با افزایش درجه حرارت نسبت به سالهای گذشته روبرو هستیم که طبیعتا افزایش مصرف را به بار خواهد داشت.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تدابیر خوب و کارشناسی و حفر چاه ها و مهندسی معکوس سعی گردیده این کم آبی به حداقل برسد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اظهارکرد: روی هم رفته وضع تولید آب دراستان خوب است ولی مصرف هم باید مطابق با استاندارد های در نظر گرفته شده باشد.
مهندس خانی با اشاره به قیمت تمام شده تولید آب افزود: به دلیل پلکانی ومناسب نبودن قیمت با کاهش درآمد مواجه هستیم که این امر نگهداری تجهیزات و به روزرسانی آن ها را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با تدبیر مسئولان کلان کشور و استان بتوانیم مشکلات رو حل کنیم.
وی در مورد کیفیت آب خاطرنشان کرد: یک آزمایشگاه مرجع با دستگاه ها و تکنولوژی بالای شبانه روزی در حال رصد هستند که بهترین آب شرب را به دست مردم برسانند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: 70 درصد آب شرب استان از طریق شرکت آب منطقه ای  و 30 درصد آب از طریق چاه های استان تأمین می گردد که در برنامه ریزی بلند مدت برای تامین آب شرب شهر تبریز بحث انتقال آب ارس مطرح گردید که با کمک استاندار محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم حداقل در بازه 4 سال آینده پروژه به بهره برداری برسد.
مهندس خانی افزود: عملیات آبرسانی به 121 روستای محروم در 4 شهرستان استان که شامل کلیبر، خدآفرین، ورزقان و هشترود می شود توسط قرارگاه امام حسن (ع) سپاه در حال انجام است و در فاز نخست پروژه آبرسانی، با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سه مجتمع آبرسانی و انتقال آب به ۱۲۱ روستا است که آبرسانی به اولین روستا با سه کیلومتر لوله‌گذاری اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: با مساعدت استاندار محترم تعداد روستاهای محروم از  121 روستا به 500 روستا افزایش داده شده و عملیات اجرایی آن در سال جاری اجرا خواهد شد .
مهندس خانی رینگ آبی تبریز را جز اولویت‌های اصلی این شهردانست و تصریح کرد: با اجرا و تکمیل این پروژه علاوه بر توزیع متوازن منابع آبی در کل مناطق، بحث عدالت آبی در زمان‌های مقتضی همچون قطعی‌های اضطراری نیز رعایت می شود .
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب افزود: از مردم شریف استان خواهشمندیم با صرفه جویی 10 درصدی در مصرف، ما را در تامین هر چه بهتره آب یاری کنند.
مهندس خانی با اشاره به شبکه فاضلاب استان گفت: در حال حاضر 17 شهر استان دارای شبکه فاضلاب می باشد که شهر تبریز با حدود 90درصد بالاترین میزان شبکه را دارا می باشد .
وی در مورد تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز ادامه داد: تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال 80 شروع به کارکرده است و فازدوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز که جزء بزرگترین تصفیه‌خانه های در حال ساخت کشوراست و فاضلاب یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال 95 با قراردادی به مبلغ 182 میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است .
مهندس خانی ادامه داد: سویل بخش مایع بیش‌از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم از نوع FEED STEP بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌ روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی در سال های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد.
وی گفت: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب می تواند به مداراستفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.
مهندس خانی تصریح کرد: از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد که با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ ‌بر 75 میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد همچنین جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: این تصفیه خانه برای افق 1420 و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.
مهندس خانی در این نشست با اشاره به فرهنگ سازی در حوزه سوادآبی و مصرف بهینه آب گفت: با همکاری رسانه های مختلف و NGOها در فضای مجازی و سطح شهر اقدام به انتشار و نصب بنر در 40 اتوبوس شهری، 12 ایستگاه اتوبوس، 100 بنر در نقاط مختلف شهر تبریز وهمچنین طراحی وتولید موشن گرافی ، انیمیشن، خبر، پوستر، کلیپ و اقدام به برگزاری 30 برنامه و مسابقه افزایش سطح سواد آبی همشهری های عزیز در محلات پرتردد و شلوغ تبریز و همچنین همکاری تنگاتنگ با آموزش و پرورش کرده ایم تا با اجرای برنامه های مختلف دانش آموزان را با مصرف بهینه آب آشنا سازیم.










 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 22 خرداد 1401
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 66
نظرات شما
captcha refresh