جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 5 بهمن 1399
کد 538

نشست خبری معاون بهره برداری و توسعه آب استان آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه

مهندس خانی معاون بهره برداری وتوسعه آب گفت : سالانه 335 میلیون مترمکعب، حجم آب تولیدی می باشد که در سطح استان در هرثانیه10 مترمکعب آب تولید می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی آب و فاضلاب استان : مهندس خانی معاون بهره برداری و توسعه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به پراکندگی جمعیتی در شهرها و روستاهای استان و با عنایت به یکپارچگی شرکت های آب وفاضلاب شهری و روستایی در بحث تامین آب به حدود 4 میلیون نفر ارائه خدمات می گردد که از این تعداد،  نزدیک به 3 میلیون نفر در شهرها و حدود به یک میلیون و هشتاد هزارنفر در روستاها ساکن می باشند .در این راستا جمعیت شهری به صورت صدرصدی تحت پوشش شرکت آب وفاضلاب بوده و از یک میلیون و هشتاد هزار نفر جمعیت روستایی حدود 800000 هزار نفر در قالب 1430 روستا تحت پوشش شرکت آب وفاضلاب می باشند .
وی با بیان این مطلب که  حدود 280000 نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش مستقیم شرکت آب وفاضلاب نمی باشند اینگونه تشریح کرد : با وجود این که روستاهایی که تحت پوشش نمی باشند ، شبکه آبرسانی به مناطق رسیده و از تامین آب شرب بهره مند بوده اند و با همیاری دهیاری ها وبه شکل هیئت امنایی و  به صورت خود محور اداره می گردند و رغبتی برای تحت پوشش قرار گرفتن نشان نمی دهند که از نظر جمعیتی 20 درصد کل روستا های استان  می باشند .
وی با اشاره به بهره مندی شهر ها و روستاهای استان در مجموع از 1104 حلقه چاه تاکید نمودند که از این تعداد 352 حلقه برای شهرها و تعداد 751 حلقه برای روستاها می باشد .
وی ادامه داد : در سطح استان از484 دهنه چشمه استفاده می گردد که از این تعداد 470 دهنه برای روستاهای استان و 14 دهنه برای شهرهای کم جمعیت و کوچک بکار گرفته می شود. همچنین 70 رشته قنات جهت شرب در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 50 رشته برای روستا ها و 20 رشته برای شهرها ی استان می باشد که از آنها استفاده می شود.
وی در خصوص طرح های قابل افتتاح گفت :در جریان سال جاری برای 125 شهر و روستا طرح هایی برای افتتاح وجود داردکه  علاوه بر این تعداد ذکرشده، در 30 روستا با سازمان بسیج سازندگی تفاهم نامه هایی منعقد و همچنین 25 طرح در مناطق قشلاقی به صورت مشارکتی با اداره کل امور عشایر در حال اجرا بوده وطرح هایی در  5 روستا نیزاز طریق خیرین عزیز و ارجمند در حال اجرا می باشد .
وی افزود : در مجموع بالای 100 مورد از این پروژه ها با اعتباری بالغ بر125 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات سازمان بسیج سازندگی و اداره کل امور عشایر و خیرین در حال اجرا می باشد که  فقط از منابع عمومی در قالب پروژهای ملی و استانی پیش بینی گردیده و برای تکمیل عملیات آبرسانی این شهرها و روستا ها علاوه برمبالغی که از منابع عمومی اختصاص می یابد، از منابع داخلی شرکت آب وفاضلاب کمک گرفته شده و هزینه خواهد شد که این کمک ها در سال 99  حدود 70 میلیارد تومان می باشد .
وی ادامه داد: 9 مجتمع آبرسانی در حال اجرامی باشد که  با همان مبالغ اعتباری که در نظر گرفته شده است اجرا خواهد شد و جمعا" 388 روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد که یک سوم آن یعنی حدود 100 روستا  در برنامه های امسال می باشند و 39 روستا تا یک ماه دیگر یعنی تا اواخر بهمن افتتاح خواهد گردید و مابقی روستاها در سال  1400 به اتمام می رسد .
مهندس خانی در خصوص پروژه های ملی گفت : پروژه هاو طرح هایی در سطح استان می باشند که جزو پروژه های ملی محسوب می گردند که از جمله آنها شامل (مجتمع آبرسانی ستارخان در ورزقان ، مجتمع آبرسانی آلمالو در هشترود ، یخ فروزان (اهر) ، سراجوی غربی مراغه ، قوری چای مراغه ، مناطق زلزله زده اهر، هریس و ورزقان ، قوری چای عجبشیر، سایین سراب ، مجتمع آبرسانی سردارشهید سلیمانی ارس که در این سال به نام این سردار بزرگ و والامقام مزین گردید )می باشد .
  وی با برشمردن 30 پروژه ایی که با مشارکت سازمان بسیج سازندگی به انجام می رسد از جمله در روستاهای شهرستان های خدآفرین ، هوراند ، بستان آباد و مرند بیان داشتند که تمامی طرح های فعلی برای تکمیل آبرسانی شهرها وروستاهای استان می باشد .
ایشان افزودند : امسال در 5 نقاط شهری افتتاح خواهیم داشت و 39 مورد افتتاح در روستاها در هفته های آخر بهمن و یا هفته اول اسفندماه افتتاح خواهند شد که این طرح ها در قالب پویش # الف_ب_ایران به صورت سراسری خواهند بود . 
مهندس خانی در خصوص سرانه مصرفی آب در سطح استان اینگونه بیان نمودند که درحال حاضر 335 میلیون مترمکعب سالانه آب تولیدی می باشد که در سطح استان در هرثانیه10 مترمکعب آب تولید می شود که در سطح شهر تبریز این ارقام به 5/5 مترمکعب در هر ثانیه می رسد و پرت آب در نقاط شهری 18 درصد و در مناطق روستایی 32 درصد می باشد که تبریز با 16 درصد  یکی از شهرهای مطلوب کشوربوده است .
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد خطوط لوله و شبکه داخلی فرسوده می باشد اینگونه پاسخ دادند : حدود 30 درصد خطوط شبکه در سطح استان نیاز به اصلاح دارد که این به معنی فرسودگی کامل نیست ولی بهتر می باشد برای بهبود کیفیت شبکه آبرسانی خطوط اصلاح گردد.
وی افزود آب سطح کلانشهر تبریز از سه منبع تامین می گردد که دومورد آن از طریق سد های (سد نهند و سد شهید کاظمی آذربایجان غربی) و منبع دیگراز چاه های دامنه سهند می باشد که حدودا" 75 درصد آب شرب از طریق سد ها بوده و 25 درصد از طریق چاهها می باشد که نزدیک 60 درصد از مسیرخاص زرینه رود با 7 مرحله پمپاژ حدود 180 کیلومتر به شهر تبریز آبرسانی می گردد و در این بین با در نظر گرفتن مسیر طولانی انتقال آب از زرینه رود و اتفاقاتی که در مسیر رخ می دهد از جمله ترکیدگی و یا قطعی برق این موارد طبیعی بوده و باید این اتفاقات را در نظر داشته باشیم .
وی تاکید نمودند : در خصوص تامین آب تبریز 105 حلقه چاه که تعداد آنها قابل افزایش نیست و سهم تامین چاهها مشخص و محدود می باشد در نظر گرفته شده است و تنها موردی که می توان برای طولانی مدت به عنوان منبع چهارم در نظر داشت ، انتقال آب رودخانه ارس می باشد . و باتوجه به اینکه این پروژه ، پروژه زمانبر می باشد و در صورت عدم محقق شدن انتقال آب ارس به تبریز با مشکل تامین آب مواجه خواهیم بود ،بایستی همه ما در مصرف آب نهایت دقت را داشته باشیم و باید مواردی را همشهریان عزیز رعایت فرمایند تا تامین آب تبریزکفاف نیاز شهروندان نموده و با مشکل مواجه نشویم .
وی ادامه داد : ما هر سال درشهر تبریز حدودا" 6 درصد افزایش مصرف داریم که متاسفانه هرسال به تبع افزایش مصرف ، افزایش تولید اتفاق نمی افتد که این امر موجب کمبود آب در سطح تبریز می گردد و در تابستان گذشته با مطرح شدن رعایت مسائل بهداشتی ناشی از کرونا باعث شد که کمبود تولید بجای 6 درصد به 18 درصد افزایش یابد .
وی تاکید نمودند : شرکت آب وفاضلاب در زمینه جلوگیری از ایجاد بحران در تابستان آتی اقدام به بازسازی و اصلاح خطوط شبکه آبرسانی نموده است که شرکت آب منطقه ای نیز پروژه های کوتاه مدت و بلند مدتی را جهت افزایش تولید آب تبریز در حال اجرا دارند که از جمله آنها بازسازی خط انتقال نهند به منظور افزایش دبی با اعتبار 30 میلیارد تومان ، بازسازی ایستگاه های پمپاژ مسیرزرینه رود در حد 30 میلیارد تومان اعتبار و همچنین انتقال آب رودارس نیز جزو برنامه های دراز مدت تلقی می گردد و همچنین تکمیل خط انتقال دوم زرینه رود، یک پروژه میان مدت بوده که به عنوان خط پشتیبان برای جلوگیری از اتفاقات و حوادث غیر مترقبه در حال اجرا می باشد
وی افزود : پروژه خط پشتیبان زرینه رود بالای 70 درصد پیشرفت کلی داشته و یکی از مهم ترین قسمت آن تکمیل رینگ جنوبی تبریز بطول 26 کیلومتر از اندیشه تا باسمنج با یک باب ایستگاه پمپاژ و دو باب مخزن که باگنجایش حجم 100000 مترمکعب به عنوان بزرگ ترین مخزن شمالغرب کشور در حال اجرا می باشد اینها خبر های خوشی هستند که برای تامین مطمئن آب تبریز در آینده کمک خواهد کرد و بالای 90 درصد مخازن شهر تبریز را تغذیه خواهد نمود . 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 5 بهمن 1399
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 229
نظرات شما
captcha refresh