جست و جو در پرتال

تاریخ : يکشنبه 5 بهمن 1399
کد 537

نشست خبری قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه

قائم مقام شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت : از حیث منابع آبی در اختیار مناطق روستایی، 1117 منبع چاه و چشمه و آبهای سطحی در اختیار ما می باشد که به کل آبهای استان شناسنامه تهیه گردیده است و طی بررسی این شناسنامه ها به این مرحله رسیده است که به جرأت می توان گفت راه علاج و برنامه های آتی خوبی در امر پایش کیفی آب می توان تعریف کرد .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان : مهندس عباسپور قائم مقام شرکت ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و تشکر بابت تشکیل این نشست خبری، در خصوص پایش آبی بیان نمود:در سطح استان تعداد  2727 روستا می باشد که از این تعداد 1434 روستا تحت پوشش بوده و در کنار این موارد 1293 روستا تحت پوشش مستقیم نمی باشند اما از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مند هستند . بحث پایش آبی، کلرسنجی و کلر زنی این روستاها توسط شرکت آب و فاضلاب ولی با مشارکت مرکز بهداشت استان و شورای روستاها انجام می گیرد و وسائل مورد نیاز این روستاها توسط شرکت آب و فاضلاب استان تامین می گردد .
وی ادامه داد: از حیث منابع آبی در اختیار مناطق روستایی،  1117 منبع چاه و چشمه و آبهای سطحی در اختیار ما می باشد که به کل آبهای استان شناسنامه تهیه گردیده است و طی بررسی این شناسنامه ها به این مرحله رسیده است که به جرأت می توان گفت راه علاج و برنامه های آتی خوبی در امر پایش کیفی آب می توان تعریف کرد که برای همه آنها مشخصات شیمایی در قالب سامانه لیمز و سپتا وجود دارد.
وی افزود : در سامانه سپتا موقعیت های مکانی آبها تعریف گردیده و در سامانه لیمز بحث های کیفی آب تعریف شده است و این درواقع یک اقدام ارزشمند می باشد که به بحث کیفیت و پایش دست یافته ایم .
تعداد چشمه های در اختیار ما تعداد  442 و قنات 52 رشته می باشد که در روستاها مورد استفاده می گردد . در مورد آبهای سطحی و تصفیه خانه ها دو مورد مجتمع که شامل  مجتمع شهید لشکری آبش احمد و مجتمع شهید دهقان می باشد.
 وی در خصوص مجتمع شهید لشگری توضیح دادند: در محدوده 44 کیلومترمربعی مجتمع شهید لشکری آبش احمد به هیچ عنوان آب شیرین وجود ندارد بنابراین در وقت و زمان خود این مطالعات توسط جهادکشاورزی شروع گردید و توسط آب و فاضلاب روستایی وقت ادامه یافت که در قالب یک مجتمعی که 96 روستا را تحت پوشش قرار می دهد تاسیس و به بهره برداری رسید وتمامی این مناطق از یک نقطه تامین می گردند.
وی ادامه داد: این مجتمع حدود 135 لیتر در ثانیه آب را تصفیه نموده و گفته می شود تمامی 44 کیلومترمربع  محدوده را تحت پوشش قرار می دهد .و تمامی مراحل و ملزومات تصفیه آب در این بخش ها رعایت شده است ودر تصفیه خانه شهید لشگری با آزمایشگاه مجهزی که ایجاد شده است ، با تلاش همکاران ما بصورت شبانه روزی پایش آب به نحو احسن انجام می گیرد .
عباسپور در خصوص حجم آب استحصالی بیان داشت: در سطح استان2/4 مترمکعب در ثانیه یعنی بالغ بر 83 میلیون مترمکعب در سال، آب استحصالی برای روستاها انجام می گیرد و همچنین 56 میلیون مترمکعب آب تحویلی وارد شده از کنتورها در مناطق روستایی بوده که دقیقا 33 درصد میزان پرت آب در روستا ها می باشد .
وی با بیان اینکه  در سطح استان 29 دستگاه اسمس ریورز یا RO  نصب شده است به این نکته اشاره نمود:  درسطح استان یک مرکز پایش وجود دارد که درشمالغرب کشور جزو آزمایشگاههای رفرنس محسوب می شود و علاوه بر این مرکز که کل آبهای استان و منابع ما را پایش و کنترل می کند ، 6 باب آزمایشگاه در شهرستان ها دایرگردیده است. ایشان ابراز امیدواری نمودند که با وجود این آزمایشگاهها و مرکز پایش،بتوانیم کنترل کیفی خود را به تضمین کیفیت سوق دهیم .
عباسپور تاکید نمود: در سطح استان، روستایی که ازشبکه آبرسانی بهره مند نباشند وجود ندارد . ولی این را باید در نظر گرفت که در تعدادی از روستاها بحث تغییرات کیفی و شیمایی حتما اتفاق می افتد که این مجتمع های روستایی پاسخگو این موارد می باشند .
وی افزود: 16 مورد مجتمع آبرسانی در سطح استان در حال اجرا و تکمیل شدن می باشند که با نهایی شدن این پروژه ها تقریبا" 46000 نفر جمعیت روستایی را تحت پوشش شرکت آب وفاضلاب قرار خواهند داد. وی همچنین تشریح نمودند که در سطح استان 3 تصفیه خانه فاضلاب فعال روستاها وجود دارد که شامل تصفیه خانه جانانلو در حاشیه رود ارس ، تصفیه خانه کندوان و تصفیه خانه واقع در روستای لیقوان می باشدکه بتوانند تمامی فاضلاب خروجی از این مناطق را تصفیه و به چرخه طبیعت بازگردانند .
وی تاکید نمودند : اولویت شرکت آب وفاضلاب برای تصفیه فاضلاب مربوط به روستاهایی می باشد که در محدوده حوزه های آبریز سدها بوده اند تا به واسطه ی اجرای این طرح ها ، فاضلاب این بخش از روستاها بعد از تصفیه وارد حوزه های آبریز سدها گردند .
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 5 بهمن 1399
  • توسط مصطفی خلیلیان
  • تعداد بازدید 182
نظرات شما
captcha refresh