جست و جو در پرتال

تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1399
کد 459

تبریزی‌ها روزانه ۴۸۰ میلیون بطری یک لیتری آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مصرف آب در تبریز بسیار بالاست، گفت: روزانه مردم تبریز معادل ۴۸۰ میلیون بطری آب یک لیتری مصرف دارند.
 تبریزی‌ها روزانه ۴۸۰ میلیون بطری یک لیتری آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مصرف آب در تبریز بسیار بالاست، گفت: روزانه مردم تبریز معادل ۴۸۰ میلیون بطری آب یک لیتری مصرف دارند.


 
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، مهندس ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در آستانه روز خبرنگار با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در تبریز، ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران این مجموعه از بخش‌های مختلف کار خبرگزاری بازدید کرده و روز خبرنگار را به اعضای تحریریه تبریک گفت.
مهندس ایمانلو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هر سال با توجه به رشد مصرف آب با موضوع رشد مصرف ۳ تا ۴ درصدی روبه‌رو می‌شدیم  که همیشه این افزایش را تا ۱۲ درصد پیش‌بینی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه امسال با شیوع کرونا افزایش ۳۷ درصدی مصرف آب داشتیم، تصریح کرد: این افزایش بیش از اندازه منجر شد تا ظرفیت شبکه پاسخگوی این میزان رشد مصرف نبود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، افزود: میزان افزایش مصرف آب در تابستان امسال نیز با رشد ۲۵ درصد روبه‌ رو شد.
وی با اشاره بر اینکه شبکه آب همانند برق و گاز نیست که با یک کلید روشن و خاموش شود، افزود: باید مسیر و شرایط زیادی را عبور کرد تا این آب را به خانه‌ها رساند، چراکه برای رسیدن آب به یک منطقه تبریز مانند ملازینال باید چند صد پله را بالا رفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، ادامه داد: بیشتر آب مصرفی هدررفت است زیرا می‌توان دوش نیم ساعته را در ۱۰ دقیقه انجام داد و یا با آب شرب نباید خودرو و فرش شست.
وی متذکر شد: اگر هر فرد فقط ۱۰ درصد صرفه‌جویی انجام دهد به اندازه ۳۰ تا ۴۰ چاه ذخیره آب می‌شود.
مهندس ایمانلو با تاکید بر اینکه تمام تلاش برای رسیدن به اندازه مصرف استاندارد است، ادامه داد: هر ثانیه ۵ هزار و ۷۰۰ لیتر آب در کلانشهر تبریز مصرف می شود و آب شرب تبریز در نقطه سربه‌سر قرار دارد.
وی ادامه داد: مردم تبریز در ۲۴ ساعت شبانه‌روز معادل ۴۸۰ میلیون لیتر یا ۴۸۰ میلیون بطری یک لیتری آب مصرف دارند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ضمن اشاره به دستورالعمل یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی،گفت: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در 63 شهر و یک هزار و 500 روستا  برای چهار میلیون نفر جمعیت ارائه خدمات می کند.
مهندس ایمانلو افزود: آب شرب شهروندان کلانشهر تبریز از سه منبع اصلی سد نهند، زرینه رود، نهند و چاه های اطرف شهر تامین می‌شود.
وی همچنین گفت: برای تامین آب تبریز آبرسانی از ارس به این کلانشهر لازم است تا با استفاده از حقابه کشور مشکل کمبود آب تبریز برطرف شود
آذربایجانی ها 100 لیتر بیشتر آب مصرف می کنند
وی مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه روز را 250 لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه 150 لیتر بوده و شهروندان در این استان 100 لیتر در شبانه روز بیشتر آب مصرف می‌کنند.
مهندس ایمانلو در ادامه به صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید کرد و از شهروندان درخواست کرد توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.
ایران در زمینه مصرف سرانه آب خانگی در کشورهای مختلف رتبه بالایی دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به افزایش دما و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلان‌شهر تبریز، در صورتی که شهروندان در مصرف آب مدیریت نکنند احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد.
وی عنوان کرد: ایران در زمینه مصرف سرانه آب خانگی در کشورهای مختلف رتبه بالایی دارد و این امر متناسب با ذخایر آبی نیست
تنها 2.5 درصد آب‌های جهان شیرین است
مدیرعامل شرکت‌ آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تا زمانی‌که مردم کمبود منابع آبی را احساس نکنند در زمینه کاهش مصرف آب موفق نخواهیم بود و نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، با عنوان اینکه ایران در زمره کشورهایی است که در مرز بحران شدید آبی قرار دارد، گفت: تنها 2.5 درصد آب‌های جهان شیرین است، که اکثر این منابع شامل یخ‌های قطبی می‌شود، با این مصرف جهانی پیش‌بینی می‌شود در سال 2025، 48 کشور با بحران بسیار شدید آب درگیر خواهند شد، ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا دچار این بحران نشویم.
وی افزود: ایران از نظر تجدید مصرف آب سرانه از آخرین کشورهای جهان است و در عوض از نظر مصرف سرانه آب جزو اولین کشورها بوده و با 189 لیتر مصرف سرانه روزانه، از متوسط جهانی بالاتر است.
مهندس ایمانلو گفت: مردم فکر می‌کنند، وقتی شیر باز شد و آب آمد پس آب داریم، ولی باور کنید در پشت صحنه این دیگر منابعی وجود ندارد، باید این را به مردم منتقل کرد تا مردم مصرف را مدیریت کنند.
بهره‌برداری از طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز / افت فشار و قطعی آب تبریز مرتفع می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز حدود 25 کیلومتر بوده و از شهرک اندیشه تبریز شروع و تا شهرک خاوران ادامه خواهد داشت که برای تکمیل آبرسانی کلان‌شهر تبریز احداث می‌شود.
وی افزود: به‌دلیل عدم وجود رینگ شبکه شهری آبرسانی که بتواند کلان‌شهر تبریز را در مواقع لزوم خدمات‌رسانی کند و به‌صورت یکنواخت کل شهر تبریز را تحت پوشش آبرسانی قرار دهد، این طرح اجرا می‌شود.
ایمانلو ادامه داد: با اجرای این طرح که با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست بخش عمده‌ای از قطعی و یا عدم قطعی بخش‌های مختلف شهر مرتفع خواهد شد.
ضرورت تسریع در انتقال آب ارس به تبریز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به نیاز آبی شهر تبریز ابراز کرد: با توجه به زیاد مشترکان در کلان‌شهر تبریز و از طرفی با عنایت به گسترش بی‌رویه شهر تبریز و به‌وجود آمدن شهرک‌های متعدد در اطراف شهر تبریز ما به آب بیشتری نیاز داریم به همین خاطر به دنبال منابع جدید هستیم و در این زمینه تلاش این است که توسط همکاران شرکت آب منطقه‌ای استان از رود ارس برای آب شرب تبریز و شهرستان‌های واقع در مسیر آبرسانی شود.
وی به همشهریان در خصوص عدم اسراف آب شرب بهداشتی و صرفه‌جویی در خصوص این مایه حیات گفت: آب ارزشمندترین عطیه الهی و مهم‌ترین عامل تداوم حیات موجودات زنده و رکن اصلی توسعه پایدار است.
مهندس ایمانلو اضافه کرد: فقدان یا کمبود این مایع حیات‌بخش موجب اختلال در زندگی شهروندان و بروز نابسامانی‌های فراوان می‌شود.
وی بیان داشت: در چند دهه اخیر افزایش روبه رشد جمعیت و به تبع آن گسترش شهرنشینی، رشد و توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی منجر به افزایش تقاضا برای مصرف در تمام زمینه‌ها شده است، در این میان آب به عنوان مهم‌ترین ماده در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به نحوه استحصال و سختی‌های فرآروی تامین و توزیع آب برای شهروندان خاطرنشان کرد: هم اینک آب مورد نیاز کلان‌شهر تبریز و تعدادی از شهرهای واقع در مسیر به‌صورت فرا استانی و با صرف هزینه و انرژی زیاد تأمین می‌شود علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه‌های دامنه‌های کوه سهند همچنین از سد نهند تأمین می‌شود،  از این رو لازم است مشترکان و همشهریان نهایت دقت و صرفه جویی را در استفاده صحیح از آب مدنظر داشته باشند.
برخورداری 65 درصد جمعیت شهری آذربایجان‌شرقی از پوشش تاسیسات جمع آوری فاضلاب
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای طرح شبکه فاضلاب در استان و دفع بهداشتی فاضلاب‌های خانگی گفت: امروزه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از ضروری‌ترین تاسیسات مورد نیاز جوامع بشری برای رعایت بهداشت عمومی محسوب می‌شود در این زمینه 65درصد از جمعیت شهری استان و 80 درصد شهروندان تبریزی از پوشش تاسیسات جمع آوری و دفع فاضلاب برخوردار می باشد که امیدواریم با تلاش همکاران بتوانیم این رقم را به 100 درصد برسانیم.
 
 
  روابط عمومي
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 22 مرداد 1399
  • توسط جواد بشارتی
  • تعداد بازدید 102
نظرات شما
captcha refresh