جست و جو در پرتال

تاریخ : شنبه 21 مهر 1397
کد 166

همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب با حضور مقامات کشوری و استانی در تبریز برگزار شد

با حضور دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی ، مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده ، مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در امور زنان و خانواده ، مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین کشوری و استانی و بانوان فعال در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در سالن پتروشیمی تبریز برگزارشد .
همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب
با حضور مقامات کشوری و استانی در تبریز برگزار شد
با حضور دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی ، مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده ، مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در امور زنان و خانواده ، مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین کشوری و استانی و بانوان فعال در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در سالن پتروشیمی تبریز برگزارشد .
  • هدف اصلی طرح ملی آموزشی بانوی آب ارائه آموزش های صحیح مصرف آب به بانوان و کمک به مدیریت مصرف آب در کشور می باشد
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی ، علیرضا ایمانلو مدیر عامل شرکت در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی «بانوی آب» در مجتمع فرهنگی پتروشیمی تبریز اظهار داشت: مسئله تأمین آب در کل دنیا و کشور یکی از چالش‌های اساسی برای مسائل شرب و بهداشت است.
وی با بیان اینکه با توجه به رشد و صنعتی شدن جامعه، نیاز به آب دو چندان شده است، گفت: از طرف دیگر حجم کل آب در دنیا یک رقم ثابتی بوده که تفاوت فقط در پراکندگی آب در دنیاست.
مهندس ایمانلو ، تصریح کرد: برای اینکه آب شهر را تامین کنیم از طریق راه‌های متعددی اقدام می‌شود به طوریکه از عمق ۴0۰ متری چاه آب استحصال می‌شود.
وی تصریح کرد : میانگین بارندگی سالانه در کشور ما 250 میلیمتر است که این عدد کمتر از میانگین بارندگی آسیا و حدود یک سوم میانگین بارندگی سالانه جهانی می باشد ولی متاسفانه میانگین مصرف آب در کشورما بالا  و در حدود 2 برابر کشورهای جهان می باشد . بنابراین یکی از اولویت های اساسی و مهم در کشور حفاظت از منابع آب می باشد .
مدیرعامل آب و فاضلاب استان با تلاش و همت مضاعف همکاران امسال توانستیم از قطعی آب جلوگیری کنیم ، یادآور شد: عدم قطعی آب بدان معنا نیست که پشت سر آن با فراوانی آب روبه‌رو هستیم.
مهندس ایمانلو متذکر شد: آب سرمایه آیندگان بوده و ارثیه آنهاست، از این‌رو مدیریت اصلی خانواده بر عهده زنان بوده و امید است با همکاری و آگاهی لازم اهمیت آب در کشور تبیین شود.
وی افزود : آموزه های دینی و فرهنگی ، جایگاه ویژه ای در خصوص فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف بهینه آب در جامعه دارند لذا درخواست ما از بانوان محترم این است که بدلیل محدودیت منابع آب و اهمیت و ضرورت و چگونگی بهره گیری صحیح از این مایه حیاتی و جلوگیری از هدرروی آن شرکت را یاری نمایند .
 
وی بیان کرد: صرفه‌جویی به منزله کم مصرف کردن نیست، بلکه استفاده صحیح از آب و جلوگیری از هدر‌رفت آن است.  
مدیرعامل آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: حدود ۹ متر مکعب در اوج مصرف در آذربایجان‌شرقی آب تولید می‌شود که اگر بتوانیم فقط ۱۰ درصد از آن را صرفه‌جویی کنیم در واقع حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه صرفه‌جویی شده و این به منزله صرفه جویی در استفاده از۵۰ چاه است.
وی ادامه داد:  با یک حساب سرانگشتی می‌توان دید یک صرفه‌جویی می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف،  کاهش هزینه حفر چاه را هم به دنبال داشته باشد.
مهندس ایمانلو اذعان داشت: ۸۵ درصد مصرف استان در رنج استاندارد ۱۵۰ لیتر قرار دارد که امیدوارم با تلاش به استاندارد جهانی برسیم.
وی بیان کرد:  تفاهم‌نامه هایی با سپاه و بسیج و آموزش و پرورش استان امضاء شده و در این راستا بیش از ۸۰ هزار فقره سرشیر های کاهنده مصرف در مدارس ،اماکن عمومی و مساجد در استان پخش شده است.
مهندس ایمانلو با تاکید به اینکه هر جا مردم وارد صحنه شده‌اند کار برای ما آسان‌تر شده و امید است، این همراهی بیشتر شود، بیان داشت: طرح ملی آموزشی «بانوی آب» برای اولین بار توسط شرکت آب و فاضلاب استان ارائه شده و امروز شاهد رونمایی از آن خوهیم شد و انشاء الله در سطح کشور اجرایی خواهد شد .
وی اضافه کرد : با توجه به احساس مسئولیت بانوان در جامعه هدف از این طرح ملی افزایش آگاهی بانوان در خصوص محدودیت های منابع آب و ارائه آموزش های لازم در مورد مدیریت مصرف آب و همچنین انتقال مفاهیم یادگرفته شده به خانواده ها در زمینه کاهش مصرف آب و کمک به حفظ و نگهداری از منابع آبی کشور می باشد .
  • اجرای طرح ملی آموزشی 'بانوی آب' اقدام بسیار ارزشمندی است
 
در ادامه دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در همایش رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در تبریز،
به آموزش الگوی مصرف صحیح در تمامی حوزه‌ها اعم از آب، برق و انرژی تاکید کرد و گفت: با مدیریت صحیح مصرف در تمامی عرصه‌ها می توان موفق شد.
وی با اشاره به نقش موثر زنان در مدیریت مصرف آب، تاکید کرد: نقش بانوان در مدیریت مصرف آب و برق بسیار مهم و پررنگ بوده و اجرای طرح ملی آموزشی 'بانوی آب' اقدام بسیار ارزشمندی است.
دکترخدابخش گفت: از بانوان انتظار می‌رود ضمن آموزش صحیح مدیریتی به فرزندان خود در مصرف آب، خود نیز الگوی صحیح مصرف آب را رعایت کنند
وی خاطرنشان کرد: شاید 50 سال گذشته مصرف آب محدودیتی نداشت زیرا که الگوی مصرف متفاوت بود ولی اکنون با تغییر سبک زندگی، الگوی مصرف نیز تغییر یافته و مصرف توسط خانوار چندین برابر شده است
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود بر اصلاح الگوی مصرف آب در این بخش نیز تاکید کرد.
دکترخدابخش با بیان اینکه نسل آینده در مورد ما قضاوت خواهد کرد، گفت: منابع ملی متعلق به یک نسل نیست و باید به فکر نسل های بعدی بود.
 
 
  • پویش «بانوی آب» گامی مثبت در جهت الگوسازی مدیریت مصرف آب می باشد
 
خانم دکتر جواهریان مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی «بانوی آب» در تبریز با بیان اینکه زنان با محیط زیست مانوس‌تر بوده و در خانواده‌ها امور اقتصادی را دست گرفته‌اند، گفت: برای تولید مواد زائدی که به سطل زباله می‌اندازیم هم آب مصرف شده است.
وی پویش «بانوی آب» را گامی مثبت در جهت الگوسازی دانست و گفت: نیازمند تغییر نگاه هستیم و امیدواریم با این طرح میسر شود.
وی با اشاره به ارزش بالای آب شرب، گفت: چنانچه به اندازه نیاز مصرف شود نسل آینده به مخاطره نمی افتد.
خانم دکترجواهریان با اشاره به موضوع آب مجازی، گفت: قیمت یک مترمکعب آب در خاورمیانه پنج دلار است در حالیکه به حساب وزارت نیرو، مردم کشور ما فقط سه هزار ریال پرداخت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برای هر برگ کاغذ A4 معادل پنج لیتر آب مصرف می شود، خاطرنشان کرد: هر ایرانی روزانه 650 تا 750 گرم زباله تولید می‌کند و باید به حجم آب مجازی دور ریخته شده آن نگاه کرد.
مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای یک کیلوگرم گوشت گوسفند حدود  9000 لیتر آب مصرف می شود، گفت: از این‌رو هر چیزی که دور ریخته می‌شود به میزان قابل توجهی آب تولید می‌کند و به عبارتی هر چه کمتر زباله تولید کنیم در واقع کمترآب مصرف کرده‌ایم.
 
  • شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در دو سال گذشته دو کار خلاقانه در رابطه با آموزش مدیریت مصرف ارائه داده به طوریکه این دو  فعالیت به جریان ملی تبدیل شده است.
مهندس خلیلی‌پیرمدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در تبریز اظهار کرد: کمبود آب و مسائل ناشی از تخریب محیط زیست کیفیت زندگی همه را به مخاطره انداخته که برای مثال خشک شدن دریاچه ارومیه که ناشی از رفتار غلط خودمان بوده که به تبع آن دو منطقه آذربایجان‌شرقی و غربی را به خطر انداخته است.
مهندس خلیلی پیر در خصوص برگزاری موفق همایش ردپای آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت : شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در دو سال گذشته دو کار خلاقانه در رابطه با آموزش مدیریت مصرف ارائه داده به طوریکه این دو  فعالیت به جریان ملی تبدیل شده که یکی از این طرحها طرح خانه تکانی ومدیریت مصرف آب بوده و دیگری طرح ملی آموزشی بانوی آب می باشد .
مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور همچنین خاطرنشان کرد: تغییرات نامناسب اقلیم برای کشور پیامدهای ویرانگری داشته است به طوریکه بخشی از آن را در بارش‌های دور از انتظار در مناطق شمالی کشور می‌توان دید که نتیجه رفتار ما نسبت به منابع طبیعی بوده است.
وی با اشاره به نحوه تامین آب شرب، گفت: در مجموع می‌توان گفت که تمام اقدامات مهندسی جهت تامین آب شرب صورت گرفته و از این‌رو ناگزیر به مطالعه روی آب‌های ژرف پرداخته‌ایم تا از این طریق یا از طرح انتقال آب از دریا و آب‌شیرین‌کن ها انجام گیرد.
در این راستا به طرح انتقال آب با طول خط ۹۰۰ کیلومتر از دریای عمان به خراسان اشاره کرد و گفت: البته این اقدامات هزینه را بالا برده و خطرات زیست محیطی را نیز در پی دارد.
مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور متذکر شد: استفاده از آب شیرین‌کن ها آثار زیست محیطی را در پی دارد چراکه نمک حاصل از آن یک خطر بزرگ محسوب می شود .
مهندس خلیلی‌پیر تاکید کرد:  همه می‌توانیم به مدیریت مصرف آب کمک کنیم ولی اگر به موقع کاری انجام ندهیم طبق پیش‌بینی‌ها با مهاجرت زیادی روبرو خواهیم شد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت آبفای کشور ابراز کرد: راه حل مصرف آب یک راه حل مدیریتی بوده و با همکاری می‌توان آب را به آیندگان ذخیره کرد به طوریکه روش حال حاضر برخورد با محیط زیست نامناسب بوده و قطعا آیندگان ما را نخواهند بخشید.
وی با بیان اینکه طرح رونمایی از پویش ملی بانوی آب با هدف آموزش زنان  جهت مدیریت مصرف آب است و این آغازی برای همه بوده تا فرهنگ آموزش مدیریت مصرف گسترش یابد، گفت: باید باور کرد که آب نیست و بر اساس این باور رفتار کرد.
  • هیچ برنامه‌ای در حوزه انرژی بدون حضور و مشارکت زنان پیش نخواهد رفت
 
در ادامه همایش مولود شیوا مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت وزارت نیرو در زمینه توانمندی زنان، اظهار کرد:  طبق این برنامه‌ها و جایگاه زنان، شاهد ۲۸۰ انتصاب مدیریتی و یک‌هزار و ۲۰۰ زن شاغل در سطح وزارت نیرو هستیم.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان با تاکید به اینکه زنان مدیران غذا، آب و انرژی هستند، تصریح کرد: زنان می‌توانند و باید نقش‌آفرینی اجتماعی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل هم بسته بودن آب، غذا و انرژی نمی‌توان نگاه محدود داشته باشیم، بنابراین نقش مدیریت زن یک نقشی است که باید شایسته و بایسته تعریف شود.
خانم مهندس شیوا ادامه داد: هیچ برنامه‌ای در حوزه انرژی بدون حضور و مشارکت زنان پیش نخواهد رفت، چراکه زنان اثرگذار بوده و برنامه‌های راهبردی‌تری دارند.
وی ابراز کرد: زنان مشکلاتی که تعریف می‌شود را بهتر حس کرده و اهمیت این مسوولیت را بر دوش‌ خود احساس می‌کنند.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده متذکر شد: متاسفانه حمل آب از مسافت‌های طولانی برای تأمین آب خانواده توسط بانوان در برخی از مناطق مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده و حتی برخی از آنها به علت مهاجرت اقلیمی از تحصیل بازمانده اند.
وی با تاکید به اینکه حس آموزش‌دهندگی در زنان یک امر بدیهی بوده و آموزش در حوزه زنان بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان شبکه ارتباطی قوی دارند، از این‌رو می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
خانم مهندس شیوا با تاکید به اینکه زنان به طور خاص به مسائل آب دقت بیشتری دارند، توضیح داد: همه چیز را برای خود نخواستن در ذات زنان و مادران  نهادینه شده است، از این‌رو باید مادران دقت کنند تا منابع انرژی را برای فرزندان خود نگه داریم.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: توسعه گفت‌وگو با مردم و زنان و استفاده از ظرفیت سمن‌ها از دیگر اقدامات وزارت نیرو برای تبیین مدیریت مصرف می باشد.
در این همایش با حضور استاندار آذربایجان شرقی ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ، مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و همچنین مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده  از تندیس طرح ملی آموزشی بانوی آب راسما رونمایی گردید .
همچنین در حاشیه این همایش ، نمایشگاه آثار برتر و برگزیده نقاشی کودک و نوجوان  در 2 رده سنی زیر 9 سال و زیر 16 سال که درفراخوان مسابقه نقاشی آب = زندگی جمع آوری شده بود برپا و شرکت کنندگان در این همایش از آثار برگزیده این نمایشگاه بازدید کردند و در ادامه از 45 آثار برگزیده با اهداء لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد .
در پایان این همایش از فعالین مدنی حوزه فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب با اهداء لوح سپاس تقدیر بعمل آمد.  
 
          روابط عمومی     
 
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 21 مهر 1397
  • توسط جواد بشارتی
  • تعداد بازدید 53
نظرات شما
captcha refresh